Fundering om att byta gymnasieprogram

10 nov 2013
hej, Jag går just nu förta året på samhälle beteende programmet och även om det är jätte kul och jag har funderat länge på att bli psykolog så har jag ändå tvivel. Jag har sen 7an vilja jobba inom journalistik eller mode, vara stylist eller makeupartist eller journalist. Kan jag bli något utav det senare i framtiden även om jag går samhäll-beteende? eller ska jag byta inriktning?
Och eftersom jag ska efter studenten plugga i england så kanske det finns bättre jobb inom stylist och mode där än i sverige? Mvh Hanna

11 nov 2013

Hej!

Samhällsvetenskapsprogrammet är en bred utbildning som också gör att du blir högskolebehörig. Det är därför ett bra val på gymnasiet som gör att du har många möjligheter att plugga vidare till olika saker efter din gymnasietid. Du kan absolut välja att plugga vidare till journalist efter att ha gått Samhällsvetenskapsprogrammet. Du kan även välja att läsa en utbildning till stylist, makeupartist eller inom mode efter gymnasiet. De flesta utbildningar till exempelvis stylist är ofta yrkesutbildningar som ges på privata skolor. Gällande dessa utbildningar skulle jag råda dig att titta runt och se vad du helst vill gå och endast om du känner dig helt säker på vad du vill göra efter gymnasiet skulle jag råda dig att byta gymnasieprogram/inriktning.

Här kan du söka efter eftergymnasiala utbildningar

Angående om det finns bättre jobb i England, så är det svårt för mig att svara på.

Lycka till med ditt val av yrke i framtiden, det finns alltid möjlighet att bli det man vill även om man ändrar sig under eller efter gymnasiet!

Mvh, Christine på Gymnasium.se