Kan man gå ut gymnasiet med betyg F i tre ämnen?

07 nov 2013
Hej! Om man har F i tre ämnen när man ska gå ut gymnasiet måste man gå om då?

08 nov 2013

Hej!

Du kan absolut gå ut gymnasiet även om du har F i betyg i något ämne.

Det som krävs för att få en examen från ett högskoleförberedande program är att du har läst 2500 poäng och att du har godkänt (minst E) i kurser som är på minst 2250 poäng. I ditt godkända betyg krävs det att du har godkänt i kurser i Svenska på minst 300 poäng, godkänt i kurser i Engelska för 200 poäng ingår, godkänt betyg i kurser i Matematik på 100 poäng samt att du har godkänt i ditt gymnasiearbete. Genom att ha en sådan gymnasieexamen får du grundläggande behörighet.

En gymnasieexamen på ett yrkesprogram gör vanligen inte så att du får grundläggande behörighet, för att det oftast saknas viss del svenska och engelska. Du ska även här ha betyg i 2500 poäng, samt godkänt i 2250 poäng, varav du måste ha godkänt i Svenska/svenska som andraspråk 1,2 &3, Engelska 5, samt matematik 1.  Även godkänt i minst 400poäng av de programgemensamma ämnena samt godkänt i ditt gymnasiearbete krävs för att få gymnasieexamen från yrkesprogram.

Är det så att du saknar betyg för att få gymnasieexamen, så får du ett studiebevis. Du kan sedan läsa upp de ämnen du saknar på komvux eller liknande. Du hamnar då i en annan urvalsgrupp om du söker till en högskoleutbildning.

Hoppas att det löser sig med dina gymnasiestudier!

Mvh, Christine på Gymnasium.se