Vilka kriterier finns för att gå Estetiska programmet, Musik?

07 sep 2013
hej jag går i nian och undrar om man har en chans att komma in på estetiska om man kan spela piano och vet vad alla tangeter heter och kan några ackord (kan dock inte noter)

09 sep 2013

Hej!

Vissa Estetiska program har intagningsprov eller audition där du får visa vad du kan. Vissa skolor har inte detta. Först och främst behöver du vara behörig till Estetiska programmet.

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För det estetiska programmet är de nio ämnena valfria. Här kan dock även färdighetsprov förekomma.

Gå in på programmet du är intresserad av och gör en intresseanmälan och få mer info om programmet och om de har intagningsprover eller auditions. Här hittar du alla Estetiska program.

Lycka till!