IB eller HU?

07 jul 2013
Hej!

Jag funderar på både ib-linjen och humanistiska m. engelsk profil programmet. Saken är, att jag vill jätte gärna gå på ib - pga. av engelskan, men samtidigt tycker jag väldigt mycket om språk och kultur, vilket det humanistiska programmet har (sedan behöver jag inte välja till moderna språk, som jag skulle behövt göra på ib - vilket är super). Plus, det humanistiska programmet har även alla de "vanliga" ämnena, medan på ib kan man bara välja sex ämnen (sju, om man vill).

Vad jag undrar är: Vilket av de två programmen får man bredast behörighet av kärnämnena?

Tack i förhand för svar!

08 jul 2013

Båda två programmen är högskoleförberedande så du kan i stort sätt plugga vidare till vad du vill efter studenten. IB-programmet är bredare med tanke på att du både läser naturvetenskapliga ämnen och samhällsvetenskapliga ämnen. På Humanistiska programmet läser du bara samhällsvetenskapliga ämnen. Du har alltid möjlighet att välja till språk men du får betydligt mer engelska på Ib-programmet.

Lycka till!

Hälsningar Gymnasium.se