Hur höga betyg måste man ha för att bli läkare?

01 jul 2013
Hej, jag vill fråga om vilka betyg måste man ha för bli läkare (kirurg..) i gymnasium och högskolprovet ?
Vilket är det bästa universitetet att studera på för att bli läkare?
Måste man ha A eller MVG i alla ämnen eller det bror på snittbetyg för att utbilda sig på universitetet för att bli läkare?
Tack på förhand.:)

04 jul 2013

Hej!

För att komma in på ett läkarprogram måste man ha väldigt höga betyg, högsta betyg i allt. Naturvetenskapsprogrammet är det som förbereder dig bäst. Det finns några läkarutbildningar i Sverige och alla erhåller en hög nivå. Det finns inget som är bättre än något annat. Du kan också studera utomlands.

Läkarprogrammet är 5,5 år på universitetet. Det är grundutbildningen som leder till en läkarexamen. Efter det ska du minst ha 18 månaders lång allmäntjänstgöring som avslutas med en examination. Klarar du den får du din läkarlegitimation. Efter detta kan du välja att göra en specialtjänstgöring, här kommer kirurgin in i bilden, alltså en specialtjänstgöring som du väljer själv. Denna tar ungefär 5 år att göra innan du erhåller ett specialbevis för den specialkompetens du valt. Läkarutbildningen blir därför ungefär 12 år.

Lycka till med gymnasiestudierna och framtidens läkarstudier.

Hälsningar Sanna på Gymnasium.se