Teknik eller el?

15 apr 2013
Hej, jag går nu första året på teknik och har 7 veckor kvar till sommarlov. men jag är osäker på om jag ska gå om och gå en annan linje nämligen EL. jag tycker att teknik är för mycket plugg för jag spelar mycket fotboll också. har tittat på EL programmet och jag tror att det skulle passa mig mer. fast det är ju stor risk att ta det finns ju ingen garanti på att man tycker om linjen och sen är det ju tre år till istället för två. ska tilläggas att jag ligger efter i två ämnen men det löser sig nog, jag tror jag får minst E i alla ämnen. jag har ju inte tänkt att läsa efter gymnasiet heller. har lite beslutsångest så lite hjälp hade jag uppskattat!

15 apr 2013

Jag förstår att det är svårt att veta hur man ska göra på gymnasiet. Du kommer ju antagligen ändra dig 100 gånger till i framtiden. :) Du kan faktiskt välja El- och energiprogrammet och läsa till några ämnen för att bli högskolebehörig. Du kan sedan efter programmet börja jobba direkt som elektriker och sedan efter några år du kanske blir sugen på att börja plugga på högskola och då kan du det.

Stressa inte för mycket, känns det som El verkar mer intressant just nu så ska du välja det. Du kommer antagligen få högre betyg och bli högskolebehörig, få jobb och sedan kunna plugga.

Lycka till, det kommer att gå bra!

Hälsningar Sanna på Gymnasium.se