Gå om ett år!

15 apr 2013
Hej!
Jag började gymnasiet i ettan och gick då naturprogrammet som jag senare upptäckte var fel inriktning för mig. Jag bytte till ett annat gymnasium andra terminen i slutet av februari men bytte även linje till ekonomi istället. Jag som innan hade gått natur hade då missat nästan hela juridik och företagsekonomi kurserna som var 100 poäng var eftersom jag kom in sent. Min lärare på nya skolan sa att jag inte skulle försöka hinna ikapp med dem i ettan utan istället läsa dem vid sidan om i tvåan och sedan få betyg på kurserna. Nu när jag börjat tvåan så har jag inte alls hunnit med att ta igen de två kurserna, även om jag verkligen har försökt så har jag inte hunnit med det också, eftersom jag samtidigt måste hinna med alla de ''vanliga'' kurserna som de andra i klassen har som ingår i tvåan, plus att jag nu också läser juridik och företagsekonomi 2 som är fortsättning på det man ska ha läst i ettan. På grund av detta så har jag nu varken fått betyg i juridik eller företagsekonomi från ettan.

Detta har även gjort att mina betyg i dessa kurser nu i tvåan är jättedåliga eftersom jag inte har fått någon ''grund'' så jag har väldigt svårt att hänga med. Detta har även gjort så jag inte har kunnat göra mitt bästa i andra ämnen som t.ex matte som jag redan innan har haft svårt för innan och riskerar nu att nästan inte bli godkänd i ämnet i tvåan. Jag har verkligen panik över detta och har mått så dåligt att den ständiga stressen har lett till att jag har drabbats av magkatarr, vilket har gjort så att jag har hög frånvaro från skolan. Jag har pratat med mina föräldrar och vi har kollat på olika alternativ som skulle kunna lösa detta och det som jag nog mest skulle vilja skulle vara att kunna få gå om tvåan. Jag har kollat på olika skolor och hittat ett gymnasium där man i ekonomiprogrammet börjar läsa juridik i tvåan, så om detta skulle fungera så skulle jag endast ha ett ämne att läsa på sidan om vilket skulle underlätta stort. Jag vill verkligen inte gå på komvux och läsa dessa ämnen då man måste vara 20 år och jag som fyller sent på året skulle få vänta ett och ett halvt år innan jag skulle kunna få läsa ikapp dessa, så därför skulle det bästa alternativet vara att gå om. Min fråga är om det är möjligt för mig att byta skola till nästa år och gå om tvåan så jag kan gå ut gymnasiet och ha läst alla 2500 poäng med fullständigabetyg i kurserna? ledsen om det här blev så långt!

15 apr 2013

Förlåt för sent svar.

Vilken soppa och jag förstår att du är stressad. Det ska självklart finnas möjlighet för dig att läsa om ett år, det känns som det mest hållbara i denna situationen. Du kanske tom kan göra det på den skolan du går på. Mitt råd till dig är att prata med din studie- och yrkesvägledare och tillsammans med honom/henne få räta på situationen.

Det bästa är att prata med skolan helt enkelt.

Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.

Hälsningar Sanna på Gymnasium.se