Byta gymnasieskola tredje året

07 jul 2009
Hur svårt är det att börja i en annan stad på samma linje (tredje året på gymnasiumet)? Är det ens möjligt, eller måste det finnas speciella anledningar till att detta ska gå? Bor i Kristinehamn just nu, vill jätte gärna till Nyköping. Har kollat runt på skolor där och faktiskt hittat en som verkar bra. Tack på förhand

Hej!

Rektorn på din skola och rektorn på den skola du vill byta till är de som tar beslutet om du ska få byta eller inte. För att du ska få byta bör du och de i den nya klassen ha läst ungefär samma ämnen i årskurs två och tre för att du inte ska missa något. Dessutom måste det finnas plats för dig i den klassen du vill byta till för att det ska fungera.

Det finns också särskilda skäl till att få byta gymnasieskola. Jag föreslår att du pratar med din SYV för att få reda på hur just din skola gör.

Lycka till!

Vänlig hälsning