Gymnasiestudier som asylsökande

12 mar 2013
hej : jag är asylsökare och är helt okej med språket. tänkte fråga om det är möjligt att man vill börja studera på gymnasieutbildning , ? tack

12 mar 2013

Du har rätt att studera på ett gymnasium fast du är asylsökande. För att du ska bli antagen på ett gymnasieprogram som asylsökande måste du vara under 18 år när den slutgiltiga antagningen sker. Du måste även kunna visa upp ett giltigt LMA-kort från Migrationsverket. Detta kort måste vara giltigt när den slutgiltiga antagningen sker.

Om du är över 18 år kan du istället söka till vuxen utbildning på gymnasienivå.

Klicka här för att läsa mer om hur du går till väga för att studera på ett gymnasium i Sverige som asylsökande

Din kommun ansvarar för att du ska få söka till gymnasiet på samma villkor som alla andra barn och ungdomar i kommunen.

Lycka till med dina studier!

Vänliga hälsningar