Hur läser jag upp min gymnasiebetyg?

07 jun 2009
Hej!

Det är så här att jag är en väldigt ångest över mina betyg då jag behöver MVG i Svenska A och Engelska A för att plugga vidare till det jag vill. Och det fick jag inte(Slutar ettan nu på gymnasiet), det jag undrar är:

Kan man plugga upp Svenska A och Engelska A under gymnasiet? Om man kan göra om kurserna i 3:an, tex med dem som går i ettan? Låter kanske löjligt men det hade ju kanske vart en möjlighet?

Tack för svar!

MVH Rebecca.

Hej Rebecca!

Din kommun är inte skyldig att ge dig extra utbildning för att läsa upp ett betyg i en kurs du redan är godkänd i. Däremot kan du läsa upp betygen på komvux. Tyvärr hamnar du då inte i den första urvalsgruppen om du söker med betyg från komvux. Du kan också välja att göra högskoleprovet även om du då också hamnar i en annan urvalsrupp än den första. Här kan du läsa mer om att plugga upp betygen på komvux, räkna ut ditt snittbetyg med mera.

Jag skulle också föreslå att du kontaktar din Studie- och yrkesvägledare för mer tips och råd!

Lycka till!

Vänliga hälsningar