Att tänka på under din praktik

Tänk på det här under praktiken

Det här ska du tänka på under praktiken

När du väl har fått tag i en praktikplats är det dags för dig att ge dig ut på din praktik! Men hur ska man bete sig på en arbetsplats för att kollegorna ska gilla en, du ska göra ett så bra jobb som möjligt och dina möjligheter till extrajobb ska öka? Här kommer några tips på vad du kan tänka på när du väl är ute på din praktik.

Var förberedd

Redan en vecka innan eller senast några dagar innan din praktik börjar är det bra om du har kollat upp en del saker om din praktikplats. På så sätt blir du både mindre nervös och gör ett bättre intryck på din praktikplats. Ta till exempel reda på vilken tid du ska vara där första dagen, vem det är som kommer ta emot dig, företagets adress, vilka arbetstider det är som gäller och vilka arbetskläder du ska ha när du jobbar. Ta också reda på fakta om företaget som vad det är de sysslar med, hur stort företaget är, är det ett nystartat företag, finns företaget på flera orter i Sverige och liknande.

Var aktiv och professionell

Var inte rädd för att ställa mycket frågor när du är ute på din praktik, det visar att du är nyfiken och intresserad av det du jobbar med. Att fråga gör också att du lär dig så mycket som möjligt av din handledare och andra kollegor. Våga också prova olika arbetsuppgifter. Det ger dig många nyttiga erfarenheter, du visar dig flexibel och det gör att arbetsplatsen och din handledare får ett seriöst intryck av dig. Dessutom ger det dig större möjlighet att förstå vilka arbetsuppgifter som just du tycker är roligast.

Det är också viktigt att du är professionell. Kom i tid, meddela om du är sjuk och måste stanna hemma en dag, följ reglerna på arbetsplatsen och var trevlig. Allt detta ökar dina chanser till anställning på företaget efter att din APL är slut.

Dokumentera din praktik

Många skolor vill att du dokumenterar din praktik på något sätt, exempelvis genom en loggbok eller en rapport. Oavsett så är det bra att skriva ner vad du har lärt dig under din praktik och vilka arbetsuppgifter du har haft. Kolla upp om skolan vill ha ett dokument som visar din nävaro på praktikplatsen och se till att få ett underskrivet sådant. Se också till att du får med dig din handledares eller någon annan kollegas kontaktuppgifter när du slutar praktiken som kan rekommendera dig till framtida jobb och fungera som referens. De kan hjälpa dig att berätta för framtida arbetsgivare vilka arbetsuppgifter du har utfört och vilka färdigheter och kvalifikationer du har. Glöm såklart inte att samla på dig så mycket kunskap som möjligt under din praktikperiod, samla gärna meriter, erfarenheter och, om det är möjligt, material.

Följ de rekommendationer som finns på arbetsplatsen

Det kan vara värdefullt för framtiden att samla material genom att till exempel ta med en kamera och dokumentera på det sättet, men glöm då inte att fråga om det är okej att du fotar på praktikplatsen. Tänk på att följa de rekommendationer som finns på arbetsplatsen och visa respekt. Det kan till exempel vara känsligt att fotografera vissa barn om du praktiserar på en förskola när du går Barn- och fritidsprogrammet.

Ta åt dig av feedback, men säg till om du inte trivs

Var inte rädd för att göra fel, alla gör vi fel ibland och det är viktigt att du ser din praktik som en läroperiod. Gör ditt bästa och ta åt dig av de önskemål samt den feedback och kritik som din handledare ger dig. Stå för eventuella misstag du gör och försök lära dig något av dem.

Är det så att du på något sätt upplever någon obehaglig situation, övergrepp eller av någon anledning inte trivs på din praktikplats - ta kontakt med den ansvarige för APL på din skola på en gång. Då kan ni tillsammans diskutera igenom vad som har hänt och lösa problemen.

Annonser