Hitta praktikplatsen

Hitta en praktikplats under gymnasiet

Tips för att hitta den rätta praktikplatsen

När du har kommit fram till vilken typ av praktikplats du vill ha är det dags att ge sig ut för att hitta en passande praktikplats för just dig. Det finns mängder av olika sätt du kan gå tillväga på när du letar. Utgå ifrån vad du vill få ut av din praktik och försök hitta praktikplatser som du vill göra din praktik på.

Få praktikplatsen genom skolan

Du kan börja med att kolla om din skola har en lista på alla praktikplatser de har kontakt med och som till exempel tidigare elever på din skola har varit på. Du kan höra med SYV på din skola om denne har koll på vilka praktikplatser elever har trivts bra på, var elever har fått möjlighet till extrajobb och liknande. Det här är det mest bekväma sättet för dig att hitta en praktikplats.

Vill du vara säker på att hitta en praktikplats som verkligen passar dig råder vi dig dock att leta på egen hand. Det är inte så svårt som det kanske först verkar!

Ordna praktikplatsen själv

När du letar praktikplats är det dags att tänka ut vilka kontakter du har som kan hjälpa dig i ditt letande. Har du någon kompis, syskon, förälder, kompis förälder, släkting, familjevän, fotbollstränare eller annan bekant som kan sätta dig i kontakt med en tänkbar praktikplats inom just det område du vill praktisera inom? Du kan även kolla upp om det finns branschorganisationer som har listat arbetsplatser i din hemort där det kan finnas möjlighet att göra praktik. För dig som snart är klar med gymnasiet kan ett annat alternativ vara att kontakta Arbetsförmedlingen och höra inom vilka områden det kommer finnas behov av att nyanställa inom den närmaste framtiden.

Självklart kan du även söka på internet efter företag som verkar intressanta och helt enkelt skriva ner en lista med de företag och organisationer där du kan tänka dig att praktisera.

Efter att du har kommit fram till en lista med företag där det kan vara möjligt att göra din praktik är det dags att börja kontakta företagen för att lyckas haffa din drömpraktikplats!

Summering:

• Kolla vilka praktikplatser din skola samarbetar med
  • Prata med SYV på din skola och se om han/hon har några tips
  • Hör med vänner, familj och bekanta om de vet något
  • Skriv en lista med företag du tycker verkar intressanta
  • Kolla om branschorganisationer har en lista med praktikplatser nära dig
  • Kontakta Arbetsförmedlingen och se inom vilka områden det kommer behöva anställas personer inom den närmaste framtiden

Annonser