Yrkesdansarutbildning - Hitta din gymnasieutbildning

Yrkesdansarutbildning

Vill du jobba som dansare i framtiden? Vill du dansa klassisk balett och modern nutida dans? Då ska du välja en yrkesdansarutbildning på gymnasiet och bli anställningsbar på nationella och internationella dans- och balettscener.
Visar 1-1 av 1 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-1 av 1 träffar

YrkesdansarutbildningMer om Yrkesdansarutbildning

Yrkesdansarutbildningen erbjuder dig en yrkesutbildning i klassisk balett och modern nutida dans. Det finns inga inriktningar på yrkesdansarutbildningen utan det är bara programfördjupning i klassisk balett och modern nutida dans.

Anställningsbara på nationella och internationella dans- och balettscener

Yrkesdansarutbildningen mål är att eleverna som går utbildningen blir anställningsbara på nationella och internationella dans- och balettscener. Det är Kungliga balettskolan i Stockholm som har utbildningen. Kungliga Svenska Balettskolan är Sveriges enda institution som utbildar professionella dansare på gymnasienivå. Kungliga Svenska Balettskolans uppgift är att utbilda yrkesdansare.

Yrkesdansarutbildningen ska som huvudregel följa samma bestämmelser som gäller för yrkesprogram på gymnasieskolan. Yrkesdansarutbildningen ska innehålla gymnasiegemensamma ämnen, men dansämnen ska ersätta ämnet idrott och hälsa.

Behörighet

För intagning krävs förutom goda fysiska förutsättningar och grundläggande danskompetens också genomgången grundskola med minst betyget G i basämnena. En elev som vill komma in på yrkesdansarutbildningen måste ansöka om detta. Ansökningshandlingen skickas till Rådet för dansarutbildning via Skolverket. Den sökande kallas därefter till färdighetsprov.

Boende under utbildningen

Ett elevhem finns i Stockholm. Det ligger i nära anslutning till tunnelbanestationen Skärholmen med 17 minuters resa till skolan. Elevhemmet riktar sig i första hand till elever på yrkesdansarutbildningen och i andra hand till elever på den förberedande dansarutbildningen. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm har mer information om detta.

Jämför dina favoriter