Från skoltrött till att tävla i matlagning

Ystad Gymnasium

Ystad gymnasium - Edvard

När Edvard skulle söka till gymnasiet ville han bara ta studenten. Han gillade mat och tänkte att han kunde passa på att lära sig laga mat. Valet av Restaurang och livsmedel var en chansning som verkligen gick vägen. Under tre år hann han praktisera på fyra olika restauranger och tävla i Årets kockelev i Stockholm. Våren 2022 tog han studenten med jobbet redan ordnat.

Att tävla i mat, hur är det?

- Både kul och svårt. Men jag lärde känna mig själv och hur jag fungerar i kök väldigt bra. Det var en lärare som berättade att tävlingen Årets kockelev fanns och jag som är tävlingsmänniska in i själen kunde inte låta bli. Jag packade alla mina saker och åkte till Stockholm och tävlade, efter att jag tränat jättemycket innan såklart. Jag hade turen att dessutom ha superbra stöd av Joakim som var kock på min APL-plats. Han hade också tävlat och stöttningen betydde jättemycket.

Trodde du att du skulle vara här nu, när du började gymnasiet?

- Nej absolut inte! Jag läste nyss ett brev jag skrivit i skolan när jag började gymnasiet, jag hade inget minne av brevet. Där hade jag skrivit att min högsta dröm var att jobba på en restaurang i Ystad. Det var kul att läsa eftersom jag redan under min utbildning lagat mat långt utanför Ystad.

Hur gick dina tankar inför gymnasiet?

- Jag ville bara välja något jag skulle orka ta studenten från. Jag har alltid haft svårt för skolan och var otroligt skoltrött. Men jag tror att jag haft med mig att mina föräldrar alltid sagt att man inte ska ge upp så lätt. Jag gillar mat och tänkte att chansa skadar inte. För det var helt ärligt en chansning.

Vad fick dig att hitta inspiration?

- Att lärarna var motiverande och kurserna roliga. Och insikten att jag faktiskt kunde satsa om jag ville. Teorin på gymnasiet var roligare än på högstadiet. Kurser som mikrobiologi och hygien var intressanta för att jag hade användning för dem.

Vad var det roligaste under gymnasiet?

- Det var att stå i programmets egen restaurang Risselmagasinet. Där lagade vi en lunchrätt, en dagens. Det som var roligt var att det var jättestressigt i ettan och tvåan, men efter att ha varit på APL och lagat flera olika rätter samtidigt så var det lite som semester i trean.

Vad händer framåt för dig?

- Jag visste inte att det var så lätt att få jobb i restaurangbranschen när jag började gymnasiet. Redan efter andra året fick jag sommarjobb efter en APL i restaurangen hos Continental du Sud i Ystad. Det är där jag jobbar sen studenten och här vill jag stanna nu. Jag vill fortsätta testa, få fler erfarenheter och en bredare grund att stå på.

Edvards tips till dig som ska söka

”Om du gillar mat: välj Restaurang och livsmedel! Du lär dig laga mat och det är alltid bra att kunna, och om du dessutom vill satsa så finns här lärare som stöttar och motiverar.”

Edvard Walldén

Program: Restaurang och livsmedel

Ålder: 18 år

Bor: Ystad

Läs mer om Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Kök & servering

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Ystad Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.