Alla känner alla och det är bra stämning!

Här får du höra Eric och Erika berätta om hur det är att vara elev på Edströmska gymnasiet i Västerås.

Edströmska gymnasiet

Elev Edströmska gymnasiet VästeråsEric Löfgren är 18 år och går i årskurs 2 på Flygteknikprogrammet på Edströmska gymnasiet i Västerås.
- Jag har alltid velat gå en flyglinje och har alltid varit intresserad av flygplan, så därför valde jag Edströmska, säger Eric.

Eric kommer från Säter utanför Borlänge i Dalarna, men flyttade till Västerås när han skulle börja på Edströmska gymnasiet.
- Det var en ganska stor omställning i början att flytta hemifrån, men det gick jättebra efter några månader och man kommer in i det och känner sig hemma här nu. Jag tror det är nyttigt att flytta hemifrån så tidigt, man lär sig mycket på det. Det är extra lätt att lära känna nya vänner när man bor ihop, berättar Eric.

- Första året var det mycket matte, engelska, historia och de andra grundämnena. Vi började också lite smått med flygprogrammet och hade lite praktik. Vi fick till exempel kolla lampor på flygplan och sådant. På våren i årskurs ett var det mer praktik. På skolan har vi bra lokaler och riktiga flygplan, så det är inte bara teori utan lärarna kan verkligen gå ut och visa på de riktiga planen. Nu i tvåan är det i stort sett bara praktisk undervisning och teori, vilket är jättekul!, berättar Eric om sin utbildning.

Han fortsätter och berättar att han trivs bra i klassen:
- De allra flesta bor ju tillsammans på internatet så man blir mer som en sorts familj i och med att man umgås på fritiden också.

Eric tycker att lärarna på Edströmska är bra.
- De kan verkligen sina ämnen och de är intresserade av flyg och brinner för det, vilket gör att lärarna är hjälpsamma och trevliga. Kan de inte svara på något direkt tar de reda på svaret och återkommer, det gillar jag.

På frågan om vilket som är Erics drömyrke svarar han:
- Flygtekniker eller pilot! Jag tycker om båda delarna och får se vilket av dessa det blir framåt. Utbildningen här på Edströmska ger en bra grund till att bli pilot om man vill det eftersom man lär sig så mycket om flygplan. Men vi får se, just nu lutar det åt att jag vill börja jobba med flygteknik. Att bli pilot kostar ganska mycket med alla timmar i luften plus all teori, man behöver ha 200 timmar i luften.

Eric rekommenderar andra att söka till Edströmska gymnasiet för att skolan har bra lärare och han går en rolig linje, det är en bra skola med bra undervisning helt enkelt.

På frågan om vad det roligaste han har gjort under utbildningen är svarar han:
- Praktiken är jättekul, det är svårt att säga något speciellt. Är man som jag är och alltid har varit intresserad av flygämnen så är varje ämne och lektion jättekul. Här får man alltid hålla på med flygplan på ett eller annat sätt!

Erika Edströmska gymnasiet VästeråsErika Andersson är 17 år och läser andra året på Edströmska gymnasiets Flygteknikutbildning.

- Utbildningen i Flygteknik finns inte på så många ställen i Sverige, så det var därför jag valde att flytta hit från Örebro, börjar Erika. Det var kul att flytta hemifrån inför gymnasiet, spännande. Det var lätt att lära känna folk när jag kom hit.

På frågan om det var enkelt att få tag i boende när hon flyttade till Västerås svarar Erika:
- Det var lätt att få boende när jag flyttade hit, skolan ordnade boende åt mig då. För de som börjar nu går det att söka boende via Västerås Stad och jag tror inte att det är så svårt att få boende.

- Vanligtvis har vi små gymnasieprov i kurserna och ett stort prov som avslutar varje kurs. Vi läser speciella flygämnen, som till exempel aerodynamik, turbinmotor, digital teknik, det är många kurser som ingår. Jag tycker flygämnena är roligast. Jag skulle verkligen rekommendera andra att söka flygteknikutbildningen på just Edströmska för att det är den enda skolan som erbjuder B.1.1 på gymnasienivå.

- Redan nu under utbildningen har vi ganska mycket praktik. I trean kommer vi ha fyra eller fem veckors praktik. Tidigare elever här på Edströmska har till exempel gjort praktik på Arlanda och TAM i Örebro, som är en flygverkstad. Skolan hjälper oss elever att hitta praktikplats, fortsätter Erika.

Erika tycker också att lärarna är bra och trivs i klassen.
- Det är 17-20 elever i vår klass som läser Flygteknik och det är bra sammanhållning. Det finns en klass i varje årskurs som läser flygteknik. Flygteknikeleverna går tillsammans och alla känner alla här, det är bra stämning.

Erika berättar att hon vill jobba som flygtekniker efter gymnasiet.
- Som flygtekniker jobbar man med att reparera och kontrollera flygplan. För att börja jobba som flygtekniker har man praktiktid i två år efter gymnasiet, som är betald, och när man har gjort den så får man certifikat för att kunna börja jobba som flygtekniker.

Läs mer om Flygteknikprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Edströmska Gymnasiet.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.