Elitkarriär inom tennis + gymnasiestudier = sant!

Svenska Skolan Mallorca

Ida Johansson är 16 år och läser på Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning mot Beteendevetenskap på Svenska Skolan Mallorca.

Varför valde du att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet?

– Jag valde detta program eftersom jag är intresserad av framförallt hur människor tänker i olika frågor och hur samhället fungerar. Varför jag valde denna skola var för att jag såg det som en bra möjlighet att kunna kombinera skola och tennis. Programmet passar mig eftersom jag är intresserad av ämnena som programmet innehåller.

Berätta lite kort om din utbildning!

– Hela min utbildning är online eftersom jag just nu är i Sverige men också för att jag spelar väldigt mycket tennis vilket gör att jag inte hinner gå till skolan. Jag läser sam/beteende vilket är kul. Som sagt läser jag online vilket gör att jag pluggar när det passar och proven gör jag också online.

Hur är lärarna och lokalerna? Klassen?

– Eftersom jag går online har jag inte sett lokalerna men lärarna är väldigt snälla och sköna vilket uppskattas. Klassen verkar också vara skön, hoppas att jag får möjligheten att träffa klassen men också lärarna så fort som möjligt.

Vilket är ditt drömjobb, och vilka möjligheter finns efter studierna?

– Mitt drömjobb är att kunna leva på tennisen. Men om jag inte skulle lyckas bli en professionell tennisspelare så skulle jag nog vilja jobba med människor, jag vill helst inte sitta vid ett skrivbord. Eftersom jag kombinerar både tennis och skola så finns det många valmöjligheter för mig vilket är kul.

Tror du att du kommer plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Jag hoppas att jag inte behöver plugga vidare utan att jag kan spela tennis på heltid men om det inte skulle bli så, så kommer jag självklart att plugga vidare för att kunna skaffa mig ett roligt jobb som jag trivs med. Vad jag skulle vilja bli om inte tennisspelare, det vet jag inte riktigt än.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

– Allt detta är helt nytt för mig, att plugga online och att inte gå till en skola. Så jag skulle säga att hela upplevelsen har varit rolig, men jag hoppas såklart på att kunna åka ner så snart som möjligt.

Varför skulle du rekommendera skolan till andra?

– Jag skulle rekommendera skolan till andra eftersom det är väldigt bra lärare och en bra skola! Du får härliga klasskompisar och så får du en varm sol på köpet.

Hur är det att kombinera studier med tennis?

– Jag tycker att det är ett väldigt bra system då jag kan både fokusera på tennisen men också på studierna. Det här upplägget med skolan gör så att jag får mer tid till att träna men också till att plugga. När jag gick i grundskolan så gick jag i en vanlig skola vilket gjorde att mina dagar blev långa men framförallt intensiva, eftersom jag behövde hinna med att få närvaro i skolan men också bra betyg men sedan behövde jag också hinna med att träna samt plugga vilket gjorde att jag blev väldigt trött fram mot dagens slut. Medans nu när jag går på Svenska skolan på Mallorca så har jag lugnare dagar då jag hinner fokusera på mina träningar men jag får också mer tid över till att kunna sköta mina studier då jag kan göra det i lugn och ro vilket gör att jag blir mer noggrann med mina studier.

Vilka fördelar ser du med att studera en tennisinriktning på Mallorca?

– Som jag ser det finns det massor med fördelar att studera en tennisinriktning på Mallorca.

• Du får mer tid över till både din tennis och skolan.
  • Du håller ett fönster öppet när du väljer att kombinera tennis och skola då det inte är en garanti att man lyckas ha sin tennis som yrke.
  • Du får annat att tänka på en bara tennis och träning.
  • Du blir även allmänbildad.
  • Du får också bra och härliga lärare och du får även möjligheten att skaffa dig vänner på Mallorca.

Hur har du utvecklats i din tenniskarriär under studierna på Svenska Skolan?

– Eftersom jag har allting online och inga fasta lektioner så har jag fått mer tid över till min träning vilket i det långa loppet gör att jag utvecklas mer och kan prestera bättre.

Vilka tips vill du ge andra elever som överväger att kombinera studier med sin idrott?

– Det bästa tipset jag kan ge alla som överväger att kombinera studier med sin idrott är att gör det! Våga göra någonting som inte så många gör! För du får både möjligheten att satsa fullt på din idrott men du får också möjligheten att skaffa dig en utbildning vilket är väldigt bra att ha.

Läs mer om Svenska Skolan Mallorca

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Svenska Skolan Mallorca.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.