Amanda kombinerar studierna med sin hobby

Svenska Skolan Mallorca

Amanda

Amanda Wretenheim Skog är 16 år gammal och studerar ekonomi på den nationella idrottsutbildningen (NIU). I framtiden vill Amanda starta upp ett eget företag men drömmen har alltid varit att kunna jobba inom ridsporten med hästarna. I det här reportaget berättar Amanda om hur det är att kombinera studierna och ridningen.

Varför valde du Ekonomiprogrammet?

- Jag valde programmet för att jag tyckte att ekonomi verkade vara det som föll mig bäst i smaken. Det är något jag har tänkt mig att jag vill jobba vidare med i framtiden, t.ex. starta eget företag, vilket gör att detta programmet ger mig bra förkunskaper. Sedan har jag även valt att kombinera den med NIU vilket ger mig en fantastisk möjlighet att kunna satsa på hästarna och ridsporten.

Berätta lite kort om din utbildning!

- Här så har vi det flesta kurserna lärarledda, då jobbar vi med allt från redovisningar till inlämningar och prov. Sedan har vi även vissa kursers som vi läser helt distans via Novo, då gör vi prov och sedan lite större inlämningar. Exempel på kurser jag läser distans är idrott & hälsa och religion.  Personligen tycker jag att detta upplägget fungerar väldigt bra.

Hur är lärarna och lokalerna?

- Lärarna här är väldigt duktiga och engagerade, och dem lär ut på ett bra sätt. En sak jag gillar mycket är eftersom att vi har lite färre lärarna så lär man känna alla väldigt väll och på så sätt kommer man väldigt när och kan få den hjälp man behöver. Vår lokal är lite mindre jämfört mot andra, men lagom. Något jag tycker är härligt är att vi har både en altan och innegård man kan sitta och jobba vid. Slutligen trivs jag jättebra i min klass och tycker att vi har en fin gemenskap.

Tror du att du kommer studera vidare?

- Jag vet inte riktigt om jag kommer att plugga vidare eller inte. Det beror lite på vad jag väljer att jag vill göra men om det blir hästar. Kommer jag troligen att studera vidare med hästar.

Hur fungerar det att kombinera studierna med ridningen?

- Det fungerar väldigt bra att kombinera mina studier tillsammans med ridningen. Jag har då 1.5 skoldagar i veckan som jag har schemalagt tid i stallet. Det är en fantastisk möjlighet att jag kan göra det jag älskar samt att kombinera med skolan. Det gäller att jag är strukturerad och planera min tid väl. Om jag gör det så går det jättebra.

Vad är det bästa med att gå ett ridgymnasium?

- Det bästa med att kunna gå ett ridgymnasium är att jag får chansen att göra det jag älskar och kunna lägga ner mycket tid på hästarna. Hästarna ger mig så mycket energi och glädje

Hur kommer det sig att du valde att plugga på Mallorca?

- Varför jag valde svenska skolans gymnasium här på Mallorca är för att jag ville testa något nytt. Jag har även sedan några år tillbaka besökt ön och trivs här väldigt bra, därav föll valet väldigt naturligt att jag ville testa på här.

Vilka tips vill du ge andra elever som funderar på att kombinera studier med sitt intresse?

- Mitt tips är att ta chansen för det är så kul. Man får så mycket glädje och energi ut av det. Om man är strukturerad och driven så kommer det att vara hur kul som helst.

Slutligen, varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?

- Jag skulle varmt kunna rekommendera denna skola för dig som vill komma till ett härligt klimat och en skola med en härlig gemenskap.

Läs mer om Svenska Skolan Mallorca

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Svenska Skolan Mallorca.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.