Clara svarar på frågor om sitt high school-år i Kansas, USA

STS Education

Vad lärde du dig under tiden utomlands?

Att förstå att man alltid kan prata med människor och lära sig av varandra, även om man är helt olika varandra. Att kommunicera med människor, att faktiskt lyssna på någon annans åsikter, kan ge en bättre förståelse för dem och deras liv, och därigenom kan man få ett bättre perspektiv på ens eget liv och ens egna åsikter.

Hur var det att bo hos en värdfamilj?

Före resan varje jag lite nervös inför att bo hos en värdfamilj. Men min oro försvann direkt när jag kom fram. Jag hade de mest fantastiska värdföräldrarna: ett äldre par, Jim och Janice. De är verkligen som min andra familj! De har besökt mig här i Sverige och jag har återvänt efter mitt utbyte för att besöka dem igen. Det var så naturligt att vara en del av deras familj. Jag fick hjälpa Jim ute på gården – det är några av mina bästa minnen.

Vad skulle du säga till en person som funderar på att åka på high school-utbyte?

GÖR DET! Jag kan inte betona tillräckligt hur mycket det har gett mig. Det låter så klyschigt, men jag skulle inte vara den person jag är i dag om jag inte hade gjort det. Jag är för evigt tacksam för att jag fick möjlighet att göra något som det här. Det är något jag kommer att bära med mig resten av livet!

Några tips?

1. Ha ett öppet sinne! Det är svårt i början, för du kommer troligtvis att råka ut för en kulturchock och tycka att vissa saker i ditt värdland är lite konstigt. Men försök att inte ha några fördomar. Försök att förstå och finna dig i det. Kanske det är något som du till slut kommer att älska. I mitt fall var det COUNTRYMUSIK!
  2. Kommunicera öppet med din värdfamilj och ”bjud in” dem till att ta del av din upplevelse. Det kommer att stärka er relation och öka förståelsen för den andras situation.
  3. Gå med i en sport- eller hobbyklubb i början av året, även om det är något du aldrig har gjort förut. Det gjorde jag och det var där jag träffade mina bästa vänner redan innan skolan hade börjat.

Läs mer om STS Education

Ta kontakt med skolan

Fyll i formuläret för att få mer information från STS:

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.