"Alla får chansen att lyckas!"

Gullviva Gymnasium

Deniz Sahin läser på Gullviva GymnasiumDeniz vill bli jurist eller läkare efter Gullviva Gymnasium

Deniz Sahin är 19 år och läser andra året på Gullviva Gymnasium. Han läser Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap. Deniz Kommer från Botkyrka och har nära till skolan. Han tycker att Gullviva är en bra skola med mycket extrahjälp och skön stämning.
- Lärarna är schyssta, som en blandning mellan en kompis och en mentor. De förstår en, men skiljer på korridor och klassrum.

Efter gymnasiet vill Deniz fortsätta plugga – antingen juridik eller till läkare.

Studiebesök och engagemang i elevkåren

Under sin tid på Gullviva har Deniz varit med om mycket roligt. Som exempel har han varit med i elevkåren, deltagit i filmkvällar, besökt SCB, gjort studiebesök och haft friluftsdagar.

Deniz rekommenderar Gullviva Gymnasium till dig som vill gå på en liten skola med små klasser där du får mycket hjälp och mycket tid med lärare.

Kübra går sam på Gullviva Gymnasium"Jag trivdes direkt jag kom in genom dörren"

Kübra Cemre Akdag, 19 år, går i trean på Gullviva Gymnasiums Naturvetenskapsprogram, med inriktning Naturvetenskap och samhälle. Hon valde Gullviva eftersom det är en liten skola och upplever stor skillnad mot de stora grundskolor hon gått på innan. Här finns en närhet mellan elever och lärare och med klasskamrater, och det går alltid att få mycket hjälp, menar Kübra.
- Alla som gick skolan verkade tycka om den. Jag tror att man måste trivas för att utvecklas. Jag trivdes direkt jag kom in genom dörren och bestämde mig så fort jag sett skolan.

Det finns en nära, bra kontakt med lärare på skolan, som man vågar prata med, menar Kübra.
- Det är en skola där man får utrymme att utvecklas och lära sig tillsammans med klasskompisar och lärare.

Klasskamraterna fann varandra under snöstormen

Ett av de bästa minnena från tiden på skolan var en dag när det var snöstorm:
- Då märkte man verkligen vilken gemenskap och trivsel det fanns, säger Kübra.

I framtiden vill Kübra jobba med människor, som socionom. Hon rekommenderar Gullviva med motiveringen:
- Det är en liten skola, där man får lära sig grundligt och elevernas trivsel kommer först. Alla får chansen att lyckas, oavsett om man kommer in som toppstudent eller inte. Skolan erbjuder mycket hjälp och tar hand om både de duktiga och de mindre duktiga eleverna.

Suzan Sertcanli på Gullviva Gymnasium i Botkyrka"Man behöver inte skämmas för att be om hjälp"

Suzan Sertcanli 17 år valde Gullviva Gymnasium eftersom hon behövde extra hjälp ibland annat engelska. Här på skolan fick hon gå i en mindre klass och fick en nära kontakt med lärarna.
- De är förstående, och man behöver inte skämmas för att be om hjälp, menar Suzan.

Siktar på att bli civilingenjör

Suzan läser Naturvetenskapsprogrammet med naturvetenskaplig inriktning och siktar på att bli civilingenjör, för att i framtiden kunna arbeta med produktutveckling och att förbättra saker. Civilingenjörsutbildningen är svår att komma in på, man behöver cirka 20.15 i snittbetyg, men Suzan är beredd att arbeta hårt och på Gullviva finns stöd och hjälp att få.
- Om man vill lyfta sina betyg finns det möjlighet att få extrahjälp efter skoltid måndagar och torsdagar, och under alla raster i en arbetsgrupp med 4-5 lärare, berättar Suzan.

Strukturerade och roliga lektioner

Det bästa med Gullviva Gymnasium är lektionerna, tycker Suzan och förklarar att det är strukturerat och man lär sig medan man har roligt.
- Det är en liten skola där man har bra kontakt med både klasskompisar, lärare och rektor. Det finns inga grupperingar och det är en bra sammanhållning och stämning, säger Suzan.

Läs mer om Södertörns Gymnasium