Vill du veta mer?

Om skolan

Riksglasskolan i Nybro, vid Pukebergs glasbruk

På Riksglasskolan kan du läsa Hantverksprogrammet – Glashantverk och formgivning. Utbildningen är ett alternativ för dig som funderar på ett estetiskt program. Riksglasskolan har ett riksintag om 16 utbildningsplatser.

Här får du en grundläggande utbildning inom hyttarbete, glasgravering och glasslipning, men också inom formgivning, entreprenörskap och kommunikation. Utbildningen ger dig färdigheter i olika metoder för att forma glasprodukter. Du får även förståelse för glasets egenskaper. I utbildningen ingår även kännedom om olika glaskvaliteter, infärgningstekniker samt graveringsmetoder.

Kärnämnena läser du vid Åkrahällskolan i Nybro.

Jobbar du på skolan och vill uppdatera informationen?

Ser du något i informationen om skolan som inte stämmer? Fyll i det här formuläret för att komma i kontakt med oss.

Visa alla utbildningar på Riksglasskolan

Hantverksprogrammet