Tävlingsinriktning på Rid- & Djursjukvårdsgymnasiet Helsingborg

Helsingborgs Ridgymnasium, Elevreportage

Nellie & Vilma

Yrkesutgång: Tävlingsinriktning

Vi träffar Nellie och Vilma strax före studenten på Rid- & Djursjukvårdsgymnasiet Helsingborg. Båda har valt tävlingsinriktning som sin yrkesutgång. Nellie i dressyr och Vilma i hoppning.

Vi frågar, hur tycker ni att det varit att gå Tävlingsinriktningen?

Jättekul, säger båda, och så lärorikt!

Vilma berättar entusiastiskt om sin första APL utomlands på Stall Ramsbrock där hon fick ansvar för en egen ”lista” med hästar som skulle ridas. Sista året fick hon också chansen att vara en månad hos Rolf-Göran Bengtsson som skolan samarbetar med. Med Team Bengtsson var Vilma också med på internationella tävlingar i Aarhus i Danmark. Nellie var också en månad på Stall Ramsbrock och återvände dit på sommarlovet mellan tvåan och trean och sommarjobbade som beridaraspirant.

Tjejerna säger att det varit väldigt utmanande att få rida både för skolans lärare och några gånger för de topptränare som håller skolans lärare och hästar i trim. Förutom tisdagsträningarna med Jörgen Larsson så har vi också fått träna för Rolf-Görans tränare Bo Christoffersen säger Vilma, och den tränare som hjälper personalen att hålla skolhästarna i trim har varit förbundskaptenen i fälttävlansdressyr Elisabeth Lundholm. Tänk att vi fått rida för henne, säger Nellie!

Men trots allt är tjejerna överens om att det bästa med tävlingsinriktningen ändå har varit att få åka iväg med sina lärare från skolan med ”sin” tävlingshäst från skolan och tävla. Vi har haft det jättetrevligt under tiden som vi lärt oss massor. Fått instruktioner och tips och haft det mysigt tillsammans sammanfattar Nellie och Vilma sin tid på  HBRG.

Vad framtiden bär med sig vet ännu ingen av dem en vecka före studenten. Med Yrkesexamen; tävlingsinriktning och internationell erfarenhet på sitt CV är en sak klar. Det finns många jobberbjudanden!

Läs mer om Rid- & Djursjukvårdsgymnasiet Helsingborg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Rid- & Djursjukvårdsgymnasiet Helsingborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.