Sandra fick drömjobbet efter att ha läst ridning på Realgymnasiet

Realgymnasiet Göteborg

Sandra fick drömjobbet efter att ha läst ridning på Realgymnasiet

För Sandra Moll var gymnasievalet enkelt och målet tydligt. Siktet var inställt på programfördjupningen ridning på Realgymnasiet och ett knappt halvår efter studenten konstaterar hon att valet blev helt rätt.

Sandra har hunnit jobba hos Malin Baryard och nu fått drömjobbet hos Viktor Melin, svensk mästare i hoppning.

- För mig var det viktigt att komma in på en skola där jag trivdes och där jag kunde ägna mig åt mitt intresse. Jag hamnade i en jättebra klass och tyckte verkligen att det var roligt att komma till skolan varje dag! Det var tungt på högstadiet, men på gymnasiet fick jag en chans att visa vem jag är – en glad, positiv och pigg tjej, säger Sandra.

Sandra beskriver de teoretiska delarna av utbildningen som jättebra och beskriver hur ridläraren var skicklig på att anpassa ridningen utifrån klasskamraternas olika nivåer, även om hon poängterar det egna ansvaret att sätta sina mål och träna på det man själv vill förbättra.

På Realgymnasiet sker en stor del av studietiden ute i branschen genom APL (arbetsplatsförlagt lärande). Det gör att eleverna får insyn i branschen och arbetslivet, men ger också ett viktigt nätverk för framtiden. Sandra minns tiden på APL som värdefull och lärorik:

- Jag älskade att gå till skolan, men det bästa med utbildningen var ändå min APL! Jag minns när jag var yngre och alla pratade om att knyta kontakter och jag kände själv att jag inte hade en enda kontakt. Nu kan jag se vilka möjligheter det gett mig och vilka kontakter jag fått. Jag har bara gjort mitt bästa, varit positiv och öppen för att lära mig. Gymnasietiden har verkligen gett mig möjlighet att visa vad jag kan och vad jag vill, säger Sandra.

Efter studenten fick Sandra frågan att komma och jobba hos Peder Fredricson. Efter en tid där kom hon tillbaka hem och jobbade hos Malin Baryard, där hon tidigare gjort sin APL. Idag arbetar hon på Melin horses, en hästanläggning som drivs av den flerfaldiga SM-mästaren Viktor Melin. Sandra kallar det själv ett drömjobb där hon får ta stort ansvar och har möjlighet att utveckla både sina kunskaper och sin egen ridning.

För Sandra var det viktigt med ett tydligt mål inför gymnasiet och hon beskriver hur det blev lättare att fokusera på studierna i nian när hon visste vart hon ville nå. Att få plugga sitt intresse gjorde det också roligare att gå till skolan och hon fick möjlighet att bygga ett nätverk som hjälpt henne dit hon är idag:

- Glöm inte att skapa kontakter och visa att du vill lära dig! Du behöver inte kunna allt från början - det viktigaste är inte att visa vad man kan utan att visa att man vill lära sig.

Läs mer om Naturbruksprogrammet, Hästhållning: Ridning

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Realgymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.