Julia hittade drömjobbet inom djursjukvården

Realgymnasiet Göteborg

Julia hittade drömjobbet inom djursjukvården

Julia Löjdal har alltid tyckt mycket om djur och hade siktet tydligt inställt mot Sällskapsdjur & Djursjukvård på gymnasiet. Idag arbetar hon inom djursjukvården och ser tillbaka på gymnasietiden som en tid av motivation och nya kunskaper!

För Julia var målet under utbildningen att läsa vidare till djurskyddsinspektör efter studenten. Efter att ha gjort APL (arbetsplatsförlagt lärande) på en veterinärklinik fick hon i stället upp ögonen för djursjukvården och idag arbetar hon om djurvårdare nivå 2 på en veterinärklinik. Nyligen påbörjade hon studierna mot nivå 3, som hon beskriver som roligt och spännande.

Hon ser tillbaka på utbildningen på Realgymnasiet som en tid som gav stor arbetserfarenhet och förståelse för djurens välbefinnande:

- Det som jag kan se har bidragit mest till min yrkesroll idag är nog kursen D9. Det är en grundkurs i läkemedelshantering som ger kompetens för att jobba som djurvårdare på utökad nivå. Det är tack vara den som jag kunde börja jobba direkt efter studenten som djurvårdare nivå 2, säger Julia.

Julia har många fina minnen från sin utbildning men minns särskilt en händelse under sin APL på veterinärkliniken där en påkörd katt kom in till kliniken med en benfraktur. Katten opererades samma dag och historien slutade lyckligt för både djurägaren och katten, som blev helt återställd.

Julias tips till den som funderar på att läsa djurvård på gymnasiet är tydligt:

- Gör det! Det är så roligt att få plugga när man är genuint intresserad av vad man läser. Jag fick en ny motivation till skolan när jag började på Realgymnasiet. En stor anledning var just att det blev så roligt när många kurser handlade om djur.

Grundkurs i Läkemedelshantering (fd D9)

I texten nämner Julia kursen D9, eller som den idag heter, Grundkurs i läkemedelshantering (GKLH). GKHL erbjuds till dig som elev på Naturbruksprogrammet med inriktning Djurvård (Sällskapsdjur & Djursjukvård, Hund) som en del av kursen Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 som våra elever läser under årskurs 2.

Den som klarar GKLH med godkänt resultat blir efter gymnasiet Djurvårdare på nivå 2. Detta ger dig utökade behörigheter för behandling av djur efter veterinärs ordination, och gör att du tex får ge injektioner.

Läs mer om Naturbruksprogrammet, Djurvård: Sällskapsdjur & Djursjukvård

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Realgymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.