André om Fordon och Transportprogrammet

Varför valde du Fordon och transport med inriktning personbil?

Jag har alltid haft intresse av bilar långt innan jag sökte gymnasiet. Jag kom fram till att det var det jag ville ägna mig åt och då blev det självklart för mig att söka detta program på gymnasiet. Jag är väldigt nöjd med mitt val, det passar bra och jag trivs verkligen på skolan.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Norrköping?

Eftersom skolan är helt ny har vi fräscha och fina lokaler, dom är väldigt stora och ljusa vilket gör att man trivs ännu bättre. Klassen är också toppen, vi har väldigt bra gemenskap men på Praktiska Norrköping umgås man även över programmen. Jag har fått kompisar som går andra linjer och vi hänger på raster och käkar lunch ihop. Det är väldigt roligt! Anledningen till att jag valde just Praktiska Gymnasiet var att jag ville lära känna lite nytt folk och få nya kompisar. Dessutom är lärarna här väldigt bra, min fordonslärare har mycket erfarenhet av branschen och det finns alltid saker att lära av honom.

Berätta om ditt APL-val.

Istället för att praktisera ute på ett företag har jag valt att ha praktik inne på skolan och lära mig i verkstaden här. Men det är många av mina klasskompisar som valt att gå ut på APL redan nu i ettan, så båda alternativen finns för den som vill börja här. I trean kommer jag också gå ut och praktisera på en verkstad. När jag arbetar här på skolan lär jag mig allt som man gör på en vanlig verkstad, jag får byta olja på bilarna och greja med motorn. Vi har precis fått in en Corvette som vi ska fixa iordning och totalrenovera. Vi ska byta lacken, ta bort hela karossen, byta inredningen, sätena, nya rör till växellådan och nya däck osv. Sånt som behövs bytas ut ska vi ersätta med originaldelar så bilen behåller charmen. Det är ganska ovanligt att någon kommer in med en sådan bil och då blir det extra roligt att vi får hjälpa till och arbeta med den!

När man pluggar på Praktiska Gymnasiet har man möjlighet att åka på utlandspraktik, är det något du vill göra?

Ja, absolut! Jag skulle vilja åka på utlandspraktik i trean till någon stor bilverkstad som BMW i Tyskland eller Ferrari i Italien. Det hade varit häftigt och gett mig massor med bra erfarenhet.

Vad vill du göra efter studenten?

I framtiden drömmer jag om att öppna en stor bilverkstad utomlands!

Tror du att du kommer plugga vidare?

Efter studenten planerar jag på att plugga vidare till elbilsmekaniker, det kommer bli allt vanligare med elbilar i framtiden och därför är det bra att ha den kunskapen också.

Vad är det roligaste du gjort hittills under utbildningen?

Det roligaste på utbildningen hittills har varit att få nya vänner, man umgås varje dag och vi hänger på raster. Vi har väldigt roligt här! Det är bra gemenskap och stämning, vi hänger inte bara med dom som går i klassen utan vi umgås med folk på de andra programmen också.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Man ska inte lyssna på vad alla andra säger att man ska gå och låta dom styra sina val. Välj det du tycker är kul och intressant!

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Norrköping?

Jag tycker man ska välja den här skolan för att man arbetar väldigt praktiskt och man lär sig arbetet på riktigt. Man får komma ut arbetslivet. Dessutom erbjuder skolan busskort till alla och man har möjlighet till utlandspraktik. Det är skön och bra stämning på skolan, alla är schyssta här.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Norrköping.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.