Nessie om Stylistprogrammet

Praktiska gymnasiet Ystad

Nessie om stylistprogrammet

Nessie går tredje året på Praktiska Gymnasiet Ystad och pluggar Stylist på Hantverksprogrammet. När hon gjorde sitt gymnasieval stod det klart och tydligt att en praktiskt utbildning var rätt val för henne.

“När jag hade min praktik var drömmen att få bli anställd av min handledare — och det har jag redan blivit!”

Varför valde du Stylistprogrammet på Praktiska Gymnasiet Ystad?

Jag har alltid haft intresse för styling med naglar, smink och hår. Jag har hållit på med det ända sen jag var liten. Jag valde just Praktiska Gymnasiet för att det var en mindre skola och som erbjöd mycket praktik. Efter högstadiet var jag skoltrött och ville lägga mitt fokus på praktiskt lärande istället.

Varför passar programmet dig?

Jag har ett stort intresse för det programmet innefattar, dessutom får man alltid testa på allt inom branschen och utveckla de kunskaper man redan bär med sig. Därför passar programmet mig väldigt bra och jag är mycket nöjd med mitt val.

Hur är det att plugga på Praktiska Ystad?

Vi lär oss bland annat grunderna i smink, naglar, hårstyling, gelpolish, spraytan och massage (som är till tillval i årskurs två). Vi lär oss inte bara hur man klipper hår utan även färgning, slingning och toning. Lärarna här är toppen, vi har en mycket bra relation till dem och man kan alltid skoja till det och skratta ihop — det blir en väldigt härlig sammanhållning. Jag tycker även det är bra att det är en mindre skola, det gör att vi får mer hjälp när vi är små klasser. Vi har hur bra lokaler som helst, den renoverades upp för ett tag sedan med nya stolar och skolan har köpt in smink och annat nödvändigt material för att vi ska lära oss på bästa sätt. Det känns riktigt bra!

Vad drömmer du om att få jobba med och vilka möjligheter finns efter studenten?

När jag hade min praktik var drömmen att bli anställd av min handledare — och det har jag redan blivit! Jag hade inte fått den möjligheten om det inte var för den gedigna praktikperioden som Praktiska Gymnasiet Ystad erbjuder. Efter studenten kan man arbeta på nagelsalong, som makeup-artist eller hårstylist. Det mesta inom skönhetsbranschen egentligen.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne?

Många roliga minnen kommer ifrån våra idrottslektioner när vi åkt iväg till olika platser. Exempelvis har vi varit på Kockum Fritid i Malmö, det är verkligen roligt att skolan erbjuder möjlighet för utflykter. Jag har ett intresse för sport och idrottar rätt mycket nämligen.

Vad är det bästa med att vara ute på praktik och vad får du lära dig?

Det bästa med praktiken är att man lär sig mycket utöver skolan (som redan är väldigt praktisk). På praktiken får man lära sig hur det fungerar på en riktig arbetsplats och det dagliga arbetet man kommer utföra i sitt yrke efter studenten. När jag är ute och praktiserar får jag lära mig det mesta inom branschen, som att bygga fransar, browlift, lashlift, kosmetiska tatueringar och göra olika ansiktsbehandlingar.

Skulle du rekommendera Praktiska Gymnasiet Ystad?

Jag skulle absolut rekommendera Praktiska Gymnasiet Ystad. Det är en mindre skola där du får den hjälp du behöver, du är alltid sedd och hörd av lärare och elever. Dessutom blir man utbildad inom det man är intresserad av och får chansen att börja jobba direkt efter studenten. Efter tre år här är du färdigutbildad och redo för arbetslivet.

Läs mer om Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Ystad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.