Jag lär mig mycket genom att arbeta praktiskt.

Praktiska gymnasiet Helsingborg

Yussif går sista året på Praktiska Gymnasiet Helsingborg.

Yussif går sista året på Praktiska Gymnasiet Helsingborg. På inriktningen personbilsmekaniker får han lära sig allt om att byta bromsar, motor och växellåda, bygga om bilar och arbeta med felsökningar.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Helsingborg?

När jag gjorde mitt gymnasieval och letade jag efter en skola med inriktning mot personbilsmekaniker och hittade då Praktiska Gymnasiet. Jag tyckte skolan verkade bra och därför valde jag att söka hit. Jag är jättenöjd med mitt val, det passar mig att arbeta som mekaniker för jag är stor och stark!

Hur är stämningen på skolan?

Jag tycker skolan är väldigt bra, vi är en liten klass på fordon och transport på fem personer. Det gör att vi har väldigt roligt och har bra sammanhållning.

Hur är lärarna på skolan?

Min fordonslärare Imre hjälper mig med väldigt mycket och är ett bra stöd. Men jag tycker även om de andra lärarna på skolan.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Det är väldigt roligt att vara på praktik, jag trivs bra och jag lär mig mycket genom att arbeta med det praktiskt i en riktigt arbetsmiljö. Jag har fått lära mig allt möjligt, som att byta bromsar, motor och växellåda, bygga om bilar och arbeta med felsökning osv.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten vill jag arbeta som bilmekaniker, det är mitt drömjobb!

Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

Mitt bästa minne var när jag kände att jag började lära mig om bilar och kände att det lossnade. Jag började från noll när jag startade utbildningen här och nu kan jag massor.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Jag skulle säga att man ska följa sitt mål och välj det program som intresserar dig. Om man inte tycker om något så är det svårt att lära sig.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Helsingborg?

Jag tycker man ska söka hit därför att vi är en liten skola och man får massor med stöd från lärarna som verkligen avsätter tid för en. Alla känner varandra och man känner sig bekväm varje dag av att gå här.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Helsingborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.