Emil om VVS och fastighet

Praktiska gymnasiet Ystad

Emil om VVS och fastighet

Emil går sitt första år på VVS och fastighetsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Ystad. Det praktiska arbetet och de kunniga lärarna gör Emil otroligt nöjd med sitt val av utbildning och skola!

“Går du på Praktiska Gymnasiet och jobbar hårt och har viljan har du stora chanser till jobb efter studenten.”

Varför valde du VVS och fastighet på Praktiska Gymnasiet Ystad och varför passar programmet dig?

Jag har alltid velat arbeta inom byggbranschen, min pappa gör det så det kom naturligt. Jag vill arbeta med händerna och inte nöta vid datorn på ett kontor. När jag fick höra att Praktiska Gymnasiet erbjuder så pass mycket praktik under utbildningen blev det ett självklart val för mig. Jag gillar att arbeta lösningsorienterat också. Jag har även praktiserat innan jag började skolan så jag visste att detta var något för mig, nu ser jag fram emot att testa på och arbeta inom ett riktigt företag.

Berätta lite kort om din utbildning, vad läser ni och hur arbetar ni?

Just nu lär vi oss dra duschblandare till duschar, vi installerar toaletter och avlopp som vi får öva på i vår verkstad, vi får kapa och bocka rör. I början på utbildningen är det en del teori och våra lärare arbetar väldigt visuellt och ritar upp på tavlan så vi ser framför oss vad det är vi ska göra och kunna, det tycker jag är väldigt bra.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Ystad?

Det är toppen att plugga här! Lärarna hjälper oss väldigt mycket och förklarar alltid en extra gång för att se till att vi förstår och man behöver aldrig vara rädd för att ställa en fråga. I min klass är vi rätt pratglada, vi pratar alltid om allt möjligt vilket gör att jag alltid tycker det är roligt att gå till skolan. Lokalerna har också blivit bättre, VVS-verkstaden är nyrenoverad sen i julas och håller mycket bra kvalité.

Vad vill du göra efter studenten?

Det finns stora möjligheter till att starta eget företag som VVS-montör. Jag vill nog jobba ett tag och kanske starta eget senare i livet. Om man vill kan man plugga vidare eftersom det finns högskoleförberedande alternativ.

Tror du att du kommer plugga vidare?

Det får vi nog se i framtiden, jag har inte kommit så långt i tankarna än.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Jag är bara på mitt första år än så länge så jag har mycket kul att se fram emot, men det roligaste hittills var när vi fått lära oss installera duschblandare, toalett och vask. Det krävs mycket problemlösning och att man tänker till så det blir rätt, det har även varit kul att lära sig bocka rör.

Skulle du rekommendera Praktiska Gymnasiet Ystad och VVS och fastighet till andra?

Ja, det skulle jag definitivt! Om man tycker det är kul att arbeta med händerna och få kompisar som har samma intressen och mål som dig tycker jag absolut man ska välja Praktiska Gymnasiet Ystad. Ett tips till de som söker gymnasiet nu är att verkligen tänka på sitt egna gymnasieval oberoende av vad kompisarna kommer välja. Det är du som bestämmer din framtid och inte kompisarna, om du går här har du dessutom nästintill ett garanterat jobb efter studenten.

Läs mer om VVS- och fastighetsprogrammet, VVS

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Ystad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.