Sök utbildning 👉

Entreprenörskap och eget företagande

Här kan du läsa vad tre elever som har gått på Påhlmans gymnasium har att berätta om sin tid på skolan. Johanna drev ett företag tillsammans med kamrater under sin gymnasietid, Sandra trivdes bra på Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Ekonomi och Sammy bytte till Påhlmans Gymnasium i årskurs tre för att han ville ha en utbildning inriktad mot företagande.

Påhlmans Gymnasium

Påhlmans-gymnasiumJohanna Lundgren tog studenten 2011 från Påhlmans Gymnasium. Studerar idag Business and Economics på Handelshögskolan i Stockholm.

”Under mina år på Påhlmans Gymnasium gjorde jag allt från att träffa vänner för livet till att lära mig retorik och tala inför hundratals personer. Jag drev tillsammans med tre andra elever ett skolföretag och insåg vikten av att marknadsföra sitt eget varumärke.

Idag brinner jag för entreprenörskap och kommunikation! Nya projekt och utmaningar dyker ständigt upp i livet och har man en positiv inställning och vågar gå sin egen väg kan man klara vad som helst. Det har jag lärt mig på Påhlmans Gymnasium! ”

Påhlmans-gymnasium

Sandra Skogh gick Samhällsvetenskapsprogrammet (SP), inriktning Ekonomi på Påhlmans Gymnasium.

Hon valde Påhlmans Gymnasium för att skolan var liten och gav en skön känsla, en slags familjekänsla. Att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning mot ekonomi var ett självklart val. Hon har alltid gillat försäljning och hon gillar att arbeta med pengar. Och hon trivdes med sin gymnasieutbildning.

- Jag visste inte så mycket om utbildningen innan. Men jag har lärt mig massor och känner nu verkligen att jag vill jobba med ekonomi. Det trodde jag aldrig innan. Variationen är också stor. Man får känna sig vuxen. Man får inte veta exakt hur det är, utan man får lära sig att tänka själv och man känner sig smart. De får en att tänka efter.
Stämningen i klassen tycker hon var perfekt – alla kan sitta och prata med alla. Sandra trivdes också med lärarna på gymnasieskolan. De var bra på att lyssna och bry sig om eleverna. De peppade alltid eleverna till att utmana sig själva i sina studier.

- Vi fick kämpa, men man blev inte utmattad!

Sandra har mycket på gång och många planer att sätta i verket efter att hon slutat gymnasiet.

- Jag har mycket saker på gång. Egen företagare, kanske jurist, eller plugga vidare i Lund. Jag vill göra så många saker och får intryck och inspiration hela tiden!

Påhlmans-gymnasiumSammy Ben Abla gick ut sista året på Påhlmans Gymnasium i Stockholm våren 2010.

Han läste Samhällsvetenskapsprogrammet (SP), med inriktning Ekonomi och trivdes väldigt bra på skolan. Han gick de två första åren på en annan gymnasieskola men valde att byta till Påhlmans Gymnasium under tredje året. Han sökte en skola som hade en mer grundläggande profil mot företagande. Han ville också ta del av möjligheten att medverka i Ung Företagsamhet som elever på Påhlmans Gymnasium deltar i varje år.

- Påhlmans Gymnasium är liten skola med stora möjligheter. Man kommer aldrig ångra sina gymnasieår med den här fantastiska gemenskapen! Detta är en skola med ett skönt klimat bland eleverna och definitivt så finns det kunniga elever.

Sammy ser sig själv som en entreprenör och har redan startat ett eget reklamföretag tillsammans med två vänner genom Ung Företagsamhet. Med sitt företag vann de dessutom tävlingen inom Ung Företagsamhet och. Kort därefter valde Douglas Roos och Sven Hagströmer från Draknästet att investera i företaget och hjälpe Sammy och hans medägare att utveckla företaget till ett aktiebolag. Detta är ett av de bästa minnena från Sammys tid på gymnasiet.

Läs mer om Påhlmans Gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Påhlmans Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.