Samhällseleven Batoul: ”Studiecoachningen har hjälp mig få bra betyg”

Batoul Malmö Kunskapsgymnasiet

Hon älskar att komma till skolan och har lärt sig planera sina studier. Möt Batoul, som pluggar samhäll på Kunskapsgymnasiet Malmö.
- Jag har fått bra betyg och inser hur stor skillnad en bra lärare kan göra, säger hon.

I åttan fick Batoul höra talas som Kunskapsgymnasiet för första gången. Inför gymnasievalet gick hon sedan på öppet hus på flera skolor. Men det var ett ställe hon fastnade särskilt för.

- När jag kom hit såg jag lokalerna. Jag träffade lärare och elever och kände direkt att Kunskapsgymnasiet Malmö var en plats som jag trivdes på. Nu när jag väl går här tycker jag till och med att det blev bättre än jag förväntat mig. Det är så bra stämning mellan eleverna. Jag känner mig alltid välkommen och det är lätt att få vänner. Det känns som en trygg plats, helt enkelt, säger hon.

”Lärarna är grymma”

En av sakerna hon uppskattar särskilt med skolan är lärarna.

- De är grymma, så engagerade och duktiga på sina ämnen. De vet vad de gör och lär ut på ett intressant sätt. Och har du problem med skolarbetet kan du alltid prata med dina lärare. De lyssnar och hjälper dig, säger Batoul.

Hon berättar att en av de lärare hon har bäst kontakt med är hennes studiecoach. Det är något alla elever på Kunskapsgymnasiet har. Tillsammans med studiecoachen sätter eleverna mål och får hjälp att planera och prioritera skolarbetet. Mötena är dessutom individuella. De sker regelbundet och finns inplanerade på schemat.

- Jag älskar min studiecoach och kan prata med henne om allt. Innan planerade jag inte alls, men det har hon lärt mig. Och förra året lyckades jag få jättebra betyg för att jag hade en grym planering, säger Batoul.

Hon berättar att det var självklart för henne att plugga just det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhällsvetenskap.

- Jag har alltid älskat SO-ämnena. Vi skriver, diskuterar och reflekterar mycket. Det är min grej. Historia är extra intressant, tycker jag. Förra året hade jag en helt fantastisk historielärare. Han gjorde allt så spännande och jag längtade till hans lektioner, säger Batoul.

”Det är lugnt och skönt och jag kan sitta och plugga”

En annan sak som är viktigt för att hon ska trivas i skolan är studiero.

- Det är viktigt att kunna fokusera. Jag vill kunna komma hit, jobba på och göra det jag behöver. Och det känner jag att jag kan. Vi har många grupprum, där man får lugn och ro och kan sitta och plugga. Men ibland sitter jag även i matsalen. Det är också skönt.

Batoul berättar att hon inte helt har bestämt sig för vad hon vill göra efter studenten. Men hon har en ganska klar aning.

- Jag funderar på att bli gymnasielärare. Jag tycker om att träffa människor och under tiden jag har gått här har jag insett vilken stor förändring en bra lärare kan göra för någons liv. Eftersom jag har blivit så inspirerad av min historielärare skulle jag vilja undervisa i historia - och i engelska. Jag gillar språk och engelska är ju ett världsspråk, så det skulle vara kul.

Läs mer om Kunskapsgymnasiet Malmö

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Kunskapsgymnasiet Malmö.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.