Karin studerar Naturvetenskap på Franska Skolans Gymnasium

Franska Skolans Gymnasium

Karin på Franska Skolans Gymnasium

Intervju med Karin som studerar Naturvetenskap på Franska Skolans Gymnasium

Karin är 16 år gammal och studerar på Naturvetenskapsprogrammet med inriktningen Naturvetenskap på Franska Skolans Gymnasium i Stockholm, en gymnasieskola med fransk språkprofil.

Hej Karin! Hur kom det sig att du valde Naturvetenskapsprogrammet?

– Jag valde natur för att jag trodde det skulle passa mig. Jag är intresserad av naturämnena men av andra ämnen också!

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

– Nu i ettan läser vi kurserna biologi 1, kemi 1, matte 1c och 2c tillsammans med andra ämnen som historia 1b, svenska 1, engelska 5, franska och idrott. Fysik läser vi först i tvåan samtidigt som kemi 2. Tempot i de flesta ämnen är ganska högt skulle jag säga, särskilt i matten. Men det är inga större problem om man ser till att plugga så att man inte hamnar efter. Lärarna finns även där för oss och anpassar sig ofta efter hur våra scheman ser ut. De kan t.ex. flytta på prov så att det inte blir för mycket vissa veckor osv.

– Franska skolan erbjuder individuella val under alla tre gymnasieåren vilket jag uppskattar mycket. Jag som går natur kan välja på olika kurser för upp till 200 poäng. Om jag sedan skulle vilja läsa någon mer kurs är det också möjligt. Jag valde t.ex. tyska 1 nu i ettan och tänkte välja till engelska eller matte i trean. Fördelen med det tycker jag är att man sprider ut kurserna mer. Annars hade vi varit tvungna att ta båda kurserna i trean vilket kanske kommer kännas tungt tillsammans med alla andra ämnen och gymnasiearbetet etc.

– Vi har ett provschema där vi ser vilka prov som kommer. Det tycker jag känns skönt då man kan förbereda sig i god tid och få en överblick. Mängden prov skulle jag säga är lagom. Vi har inte för många så att det känns för stressigt men de är heller inte för få så att man känner att man kan få flera chanser att visa sina kunskaper.

Hur är skolan?

– Jag tycker skolan är bra, själva byggnaden är pittoresk med rutigt golv och fina trapphus. Klassrummen är också bra. Vi har ett hemklassrum där vi har våra skåp och de flesta lektionerna.

– Lärarna är också bra, de är kunniga på sitt område och även väldigt passionerade skulle jag säga! De vill att vi elever ska förstå och finns där för att hjälpa oss om vi behöver. Det är även en blandning av människor från olika delar av Stockholm i skolan vilket ger en chans att träffa nya människor från många olika delar av stan.

Hur mycket franska läser ni, och hur påverkar det utbildningen?

– Vi har tre fransklektioner i veckan à ca en timme. Själva utbildningen i andra ämnen tycker inte jag påverkas så mycket av franskaundervisningen.  Vi hälsar dock på de flesta läraren ståendes på franska innan lektionen börjar vilket var en omställning för mig i början men man kom snabbt in i det. Det tycker jag markerar mer när lektionen börjar så att man kan börja fokusera direkt och inte vara kvar i det man gjorde på rasten precis innan. Man får även mer respekt för läraren genom att hälsa på dem innan lektionsstart.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriär- eller studiemöjligheter finns efter studenten?

– Svår fråga! Jag skulle vilja jobba med mycket. Jag har varit inne på journalistik och juridik men det hade inte varit fel att jobba som designer heller! Jag känner att jag får fundera under mina resterande år på gymnasiet på vad jag skulle vilja bli. Eftersom jag går natur känner jag att de flesta dörrar står öppna så om jag skulle ändra mig och vilja bli läkare finns möjligheten där.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Ja, jag tror jag kommer plugga vidare. Som jag sa har jag funderat på juridik men just nu har jag ingen aning om jag helt kommer byta bana sedan efter studenten.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

– Det roligaste än så länge tycker jag är att träffa så många nya människor och få bekanta mig med en helt annan skolmiljö än vad jag varit van vid. Det har tagit tid att vänja mig vid min nya skolväg till och med! Nu i början har olika fester och liknande anordnats vilket jag tycker har varit jättekul att gå på.

Varför skulle du rekommendera skolan och programmet till andra?

– Jag skulle rekommendera Naturvetenskapsprogrammet på Franska skolan för att det är en fantastisk miljö att studera i. Vi har t.ex. många bra lärare som hjälper oss på vägen. Sedan rekommenderar jag franska såklart för att de erbjuder franskaundervisning oavsett nivå. Sen kan jag ju inte glömma praktiken i Paris! Det var en av många anledningar till att jag valde Franska skolan!

Läs mer om Franska Skolans Gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Franska Skolans Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.