Isak studerar Samhällsvetenskap på Franska Skolans Gymnasium

Isak på Franska Skolans Gymnasium

Intervju med Isak som studerar Samhällsvetenskap på Franska Skolans Gymnasium

Isak är 17 år gammal och studerar andra året på Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen Samhällsvetenskap på Franska Skolans Gymnasium i Stockholm, en gymnasieskola med fransk språkprofil.

Hej Isak! Varför valde du Samhällsvetenskapsprogrammet?

– Jag valde Samhällsvetenskapsprogrammet eftersom den omfattar i princip alla ämnen som jag är intresserad av. Dessutom så ger den en ganska bred behörighet till högre studier.

Berätta lite kort om din utbildning!

– I vår utbildning så har vi en stor valfrihet, särskilt när det gäller individuella val. Vi på Samhällsvetenskapsprogrammet har 400 poäng att spendera på kurser som vi själva är intresserade av. Detta tycker jag är väldigt bra, då man får möjlighet att lära sig mer om ämnen man själv är intresserade av. Eftersom 400 poäng är väldigt mycket möjliggörs det att välja fler kurser utöver endast behöva välja kurser som ger mer meritpoäng eller behörighet. En annan viktig sak är att schemat är inget blockschema, utan är liknar det man hade på grundskolan.

Hur är Franska Skolans Gymnasium?

– Skolan har ett väldigt bra läge, då den ligger extremt centralt. Alla lärare är behöriga och klasserna är ”små”, om man jämför med andra gymnasium. Att klasserna är mindre är väldigt bra eftersom det gör att man kan få mer hjälp av lärare i ämnen man har svårt med. Skolledningen är dessutom enligt egen erfarenhet duktiga att ta in bra vikarier när lärare är borta under en längre tid, exempelvis på grund av sjukskrivning eller föräldraledighet.

Hur mycket franska läser ni, och hur påverkar det utbildningen?

– Vi läser franska tre gånger i veckan, och som tur spelar det ingen roll om man är nybörjare eller läst franska innan. På Franska Skolan så kan man läsa från nybörjarnivå, det vill säga Franska 1 upp till Franska 7 (universitetsnivå). Jag tycker att franskan har en positiv påverkan på utbildningen, eftersom man får större kunskaper i livet men även inför vidare studier och jobb.

Vilket är ditt drömjobb?

– Jag vet inte riktigt vad mitt drömjobb är. Kanske advokat eller terrorforskare eller analytiker av något slag.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Ja, det kommer jag göra. Jag har dock inte bestämt mig vad jag vill läsa. Men eftersom Samhällsvetenskapsprogrammet ger en stor behörighet så är valmöjligheterna stora, särskilt om man inte bestämt sig än.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

– Jag vet inte riktigt, mycket har varit inställt på grund av pandemin. Däremot ser jag fram emot praktiken i Paris i trean.

Varför skulle du rekommendera skolan och utbildningen till andra?

– Jag skulle rekommendera Franska Skolan för att alla lärare är behöriga, klasserna är ganska små och man har stora möjligheter att fördjupa sig i ämnen man själv är intresserad av.

Läs mer om Franska Skolans Gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Franska Skolans Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.