Intervju med Tyra, 17 år, på Franklins gymnasium

Tyra Engdahl

Tyra Engdahl är 17 år gammal och studerar Naturvetenskap med inriktning natur på Franklins gymnasium. Några av Tyras favoritsaker att göra är att plugga, spela tv-spel och gymma!

Varför valde du ditt program/skolan? Varför passar programmet dig?

- Jag valde natur för att jag alltid velat ha förklaringar på de saker som händer omkring mig, som varför ambulanser låter som de gör när de kör förbi eller varför solen strålar. Därmed var natur det självklara valet. Jag hade hört mycket gott om skolan från en kompis, och när jag tittade vidare såg jag att de tilldelar elever två år av gratis gymkort, och så var mitt val bestämt. Programmet passar mig bra för att kurserna är intressanta, och mycket ansvar läggs på eleven.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

- Vi gör mycket teoretiskt. Mycket hänger på förståelse, men vi får även testa det vi lär oss i labbar. Det är få inlämningsuppgifter, och ganska mycket prov. Vi får böcker att läsa igenom, men nästan allt gås igenom på lektionstid. Ibland blir det att man får sitta hemma lite och gå igenom själv, men inte ofta. (Det blir dock rejält med plugg om man vill nå högt!)

Hur är lärarna och lokalerna? Klassen?

- Lärarna är fantastiska. De är engagerade och gillar väldigt tydligt sina ämnen. Många av lärarna har forskarbakgrund, och det är tydligt hur mycket de kan och gillar sina ämnen. Lokalerna är ganska små, och rymmer väldigt nätt och jämnt alla klasser, men de är fungerande och inget att klaga på. Klasserna varierar väldigt mycket, men det är mycket gemenskap både i och mellan dem. Det är inte ovanligt att treor pratar med ettor, och att naturare pratar med teknikare. Mentorerna är också väldigt snälla och stöttande, så det finns gott om möjligheter för hjälp med sina studier.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

- Jag har inget riktigt drömjobb. Om jag fick hjälpa andra medan jag fick lära mig om världen så skulle nog det vara idealt. Att gå natur öppnar väldigt många dörrar. Man kan bli läkare, forskare, ingenjör och mycket mycket mer.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

- Jag kommer vilja plugga vidare tror jag. Sedan jag varit barn så har jag tyckt mycket om att lära mig om fysikaliska fenomen, och att faktiskt få lära mig mer om det på gymnasiet har bara fått mig att vilja veta ännu mer. Därför tittar jag på Teknisk Fysik på Chalmers som ett spännande alternativ.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

- Den bästa känslan jag upplevt hittills är när jag varit nervös inför ett prov, och sedan ser att det gått jättebra. De roligaste grejerna vi gjort tycker jag nog är optik och vågrörelselära i fysiken.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?

- Jag skulle rekommendera Franklins Gymnasium till andra för att det är en jättemysig skola med stark gemenskap och underbara lärare och klasskamrater. Natur är en jätterolig, men pluggtung, linje. Man får lära sig så fantastiskt mycket, och det är skönt att själv kunna sätta upp mål och sträva efter dem.

Läs mer om Naturvetenskaps­programmet, Naturvetenskap

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Franklins Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.