Intervju med Moa, 19 år, på Franklins gymnasium

Moa Johansson

Moa Johansson är 19 år gammal och pluggar Naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap och samhälle på Franklins gymnasium.

Varför valde du ditt program/skolan? Varför passar programmet dig?

- Jag valde naturvetenskap då jag ville ha en bred grund för vidare studier vid högskola/universitet. Men främst föll valet på naturlinjen då jag tycker mycket om biologi och gärna läste mycket av det. Vid valet av inriktning valde jag den mer samhällsvetenskapliga då jag tycker mer om samhällskunskap och geografi än matematik och kemi. Att välja natur var rätt för mig då jag ville ha någonting som var lite utmanande men som också kunde ge mig möjligheter att läsa vidare till så mycket olika yrken som möjligt. Skolan valde jag dels för att jag ville komma bort från det område som jag växte upp i. Men också för den unika life science profilen och samarbetena med Astra Zeneca, Chalmers och Göteborgs Universitet.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

- Naturvetenskapsprogrammet i sig är möjligtvis inte så unikt gentemot andra skolor. Vad som dock gör oss unika är att vår skola har en unik profil inom life science. Det är ett tvärvetenskapligt område där teknik och naturvetenskap samarbetar för att skapa produkter som gynna människans behov, såsom mediciner, proteser, appar eller en bilmotor som inte släpper ut växthusgaser. Med andra ord är det ett oerhört brett område. Varje vecka har vi ett pass, på ungefär en timme, där vi får arbeta med diverse projekt. Vi har bland annat fått designa appar; simulera en epidemi med hjälp av programmering; rena vatten; göra förberedande arbeten inför gymnasiearbetet, skriva forskningsansökningar och mycket mera.

- Utöver projekten har vi även fått lyssna på en mängd olika föreläsningar om allt i från minnestekniker och vikten av att träna, till självkörande bilar, AI och proteser. Vad som också gör vår skola unik är att vi arbetar med blockscheman. Varje dag har vi två lektioner á 2,5 h (egentligen är det som två lektioner inom samma ämne á 1 h med rast emellan). Jag tycker oerhört mycket om schemat. Vi har möjligheten till att få en genomgång, diskutera i grupper eller med läraren och arbeta självständigt. Det är helt fantastiskt och mycket givande!

Hur är lärarna och lokalerna? Klassen?

- Lärarna på skolan är helt fantastiska! Många av de naturvetenskapliga lärarna är i grunden forskare men har vidareutbildat sig till att vara behöriga lärare. Jag kan uppleva att forskargrunden har gett oss elever möjligheten till att få en annan infallsvinkel på några av de saker som lärarna har lärt oss, särskilt då de har kunnat koppla ihop det med sina forskarstudier. Övriga lärare och annan personal är också fantastiska. Franklins är en väldigt liten skola och det märks av när det finns elever från olika årskurser som pratar med varandra, såväl som lärar-elev kontakter utan att läraren undervisar eleven. Lokalerna är fräscha och nyrenoverade. Det finns plats för elever på tre våningar så det är sällan som det blir trångt eller platsbrist. Vad gäller min klass lyckades jag verkligen dra en vinstlott. Vi har en väldigt bra sammanhållning och i stort trivs vi väldigt bra med varandra och har gjort det från start.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

- I och med att jag har läst naturvetenskapsprogrammet så har jag goda möjligheter till vidare studier. För mig är drömmen att arbeta med människor på något vis och att kunna se utveckling hos individen. Tidigare har jag funderat på att kanske bli läkare. Men numera är jag mer intresserad av att studera till lärare.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

- Det första året efter studenten planerar jag att läsa några kurser om historia, främst för att jag tycke rom att lära mig om ämnet. Men också för att jag inte riktigt vet exakt vad jag vill plugga vidare till. Jag har inte stenkoll på vad jag vill jobba som i framtiden och då tänker jag bara njuta av att plugga något som är roligt och intressant.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

- Jag har många bra minnen. Ett är fotbollsturneringen som elevkåren arrangerade förra året där varje klass ställde upp med varsitt lag. Ett annat är aktivitetsdagarna när vi har kanotstafett och det alltid är minst en kanot med elever som kantrar. Ett tredje minne, och ett av de starkaste, är när vi under en biologilektion fick i uppgift att springa runt inne på naturhistoriska museet i Göteborg med en lista på djur som vi skulle hitta inom en timme.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?

- Jag skulle rekommendera skolan för gemenskapen som finns. I och med att den är så pass liten känner i princip alla till varandra. Dessutom finns det en mängd olika klubbar/föreningar som arbetar ännu mer för att stärka den redan starka gemenskapen. Vi har oerhört kunniga lärare och har oerhört roligt med dem och varandra. Men, det allra viktigaste är att det ska kännas bra och rätt för den som söker. Det gjorde det för mig och det hade inte kunnat bli bättre än vad det blev.

Läs mer om Naturvetenskaps­programmet, Naturvetenskap och samhälle

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Franklins Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.