Samhäll/Musik - Reportage Erik Simonsson Vento

Donnergymnasiet_Erik

Hur kommer det sig att du valde Donnergymnasiet?

Inför gymnasievalet bestämde jag mig ganska snabbt för att det var musik jag ville plugga, Donner var en av dessa skolor som erbjöd musiklinjen. Jag var på öppet hus en gång, och var även där på “elev för en dag” och kände genast att det verkade vara en helt underbar skola med bra lärare och mysig stämning!

Berätta om ditt program! Varför valde du det?

Även om jag var helt säker på att det var musik jag ville läsa så tyckte jag att det kändes väldigt skönt att få en teoretisk utbildning och högskolebehörighet tillsammans med det! Nu i trean är jag helt inne på att det är musik jag vill hålla på med, och har då fått möjligheten att verkligen nörda in mig på det!

Berätta om stämningen på skolan!

Som tidigare nämnt är stämningen på Donner en stor anledning till varför jag ville gå här! Att det finns så många olika linjer gör att man får träffa alla möjliga sorters människor. Lärare som man aldrig haft i någon kurs säger ändå hej till en i korridorerna. Hela tiden händer det roliga grejer för hela skolan som elevkåren eller personalen planerat! Det är en väldigt avslappnad, trygg och rolig miljö där en känner sig hemma, och en får verkligen möjligheten att leva sitt bästa gymnasieliv!

Hur är lärarna och mentorskapet på skolan?

Vare sig man vill det eller inte så är gymnasiet ofta väldigt stressigt, och jag har haft sån tur att ha så kompetenta lärare i min närhet att hjälpa mig när det behövts. Lärarna är extremt engagerade i ens utbildning, är extremt lätta att kommunicera med och har verkligen koll på vad som behöver göras för att man ska lyckas med det man vill! Sen vet jag att det är klyschigt att säga, men man blir faktiskt vän med lärarna! De bryr sig om vad man har för sig utanför skolan och man får reda på mer om dem än bara deras jobb, vilket är så otroligt roligt!

Vad har du för framtidsplaner? Hur har Donner förberett dig inför dem?

Jag är inne på det ekonomiskt osäkra spåret och vill verkligen fortsätta med musiken! Oavsett om det är att turnera världen runt med ett band, sitta i en studio dagarna i ända eller jobba som ljudtekniker så är det det jag vill hålla på med. Donner har förberett mig inför detta genom att jag fått en extremt bred utbildning inom musik, och att jag verkligen fått testa på och lärt mig mycket om hur det är att vara professionell musiker. Jag har fått göra allt ifrån att spela After-Ski-låtar som man behövt lära sig på väldigt kort tid till att sätta upp timmeslånga föreställningar på riktiga scener där varenda liten detalj känns livsviktig, och detta är exakt vad jag har velat få ut av gymnasiet.

Varför ska man välja Donnergymnasiet?

För mig har Donner alltid känts som en skola för alla, oavsett vad man vill plugga och vem man vill bli, vilket betyder att det inte går att hamna fel när man väljer Donner. Utbildningen är förberedande både för arbetslivet och vidareutbildning, lärarna är kompetenta och underbara människor, och man träffar så otroligt många människor som man kommer vara kompis med resten av livet. Donner är verkligen en perfekt plats att spendera sin gymnasietid, och inte ett val man ångrar!

Vad är dina tips till en elev som ska välja gymnasium?

Försök att verkligen slappna av, så gott det bara går. Jag minns själv hur otroligt stressad jag var under sista terminen av grundskolan, men det är inte så jobbigt som det ofta känns. Ta din tid, läs på och besök de skolorna du är intresserad av, och ta sedan ett beslut! Det kommer bli bra, för mer än något annat så handlar gymnasiet om vad man gör av det, och inte vilken skola man väljer!

Läs mer om Donnergymnasiet Göteborg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Donnergymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.