Natureleven som hittade hem på Samhällsprogrammet

Donnergymnasiet Göteborg

Ella Zackrisson

Ella Zackrisson tog studenten från Donnergymnasiet i våras. Vi träffar henne på Eriksberg, i vad som numera är hennes gamla gymnasiekvarter, och hon berättar att hon minns studenten med lite vemod i kroppen. Egentligen skulle hon gärna ha gått ett år till.

– Det blir ju roligare för varje år man går. Man kan nischa kurserna mer och mer ju längre utbildningen går. Framförallt var trean ett väldigt roligt år, så det var tråkigt att behöva sluta.

Elev-skuggningen blev avgörande

När Ella började titta runt bland gymnasieskolor kollade hon främst på de som hade högst intagningspoäng i göteborgsområdet. Hon hade hört gott om Donnergymnasiet från flera håll.

– Jag skuggade elever på ganska många skolor innan jag valde Donner. På Donner kände jag direkt att det var en mjuk skola, men att fokus samtidigt låg på utbildningen. Jag fick ett seriöst intryck av lärarna och kände att de brann för sina ämnen.

Ella berättar att hon under skugg­ningen på Donner, eller elev för en dag som det också kallas, upptäckte att det fanns en bra studiero i klass­rummen och att lärarna undervisade på ett sätt som passade henne bra. Långa lektioner där föreläsningarna blandades med grupparbete och självstudier. Hon bestämde sig, ansökte och kom in på naturprogrammet till hösten 2016.

Bytte program i ettan

Ella kommer från en familj med både lärare och konstnärer. Politik och internationella relationer har varit ett vanligt samtalsämne kring matbordet där hemma, och intresset för samhällsfrågor har alltid varit starkt. Därför blev bytet från natur till samhällsprogrammet naturligt några veckor in på första terminen.

– Jag bytte över till samhällsprogrammet eftersom det egentligen är samhällsvetenskap och humaniora som jag är mest intresserad av. Jag gillade också att det fanns ett stort samhällsengagemang på skolan utanför lektionstiden, och jag började engagera mig i Amnesty-gruppen, elevkåren och Musikhjälpen.

Att knäcka gymnasiekoden

När man pratar om gymnasietiden kommer man ofta in på ämnet stress. Många elever känner stor press på att prestera i kurser. Ella berättar att hennes trick för att ”knäcka gymnasiekoden” var att försöka vara strukturerad.

– Jag hanterade stress genom att vara strukturerad i arbetet och försöka att inte hamna efter – det blir lätt en ond cirkel. Om jag låg bakom i något projekt försökte jag alltid att ta det med läraren. Jag tror att det viktigaste man kan lära sig är att ha en avslappnad relation till sina studier och sina lärare. Det kan alltid hända saker i ens liv utanför skolan som påverkar studierna, och det är viktigt att förstå att man inte behöver göra allting själv.

Ellas bästa tips är: be om hjälp. Hon berättar att hon fick den hjälpen hon behövde när hon vände sig till lärarna.

– Lärarna var väldigt duktiga på att inspirera men också på att hjälpa till, rent medmänskligt. Jag kände mig alltid sedd, hörd och lyssnad på. Jag tror att det är bra att försöka skapa god kontakt med lärarna direkt och inte lägga så mycket på sig själv. Lärarna är där av en anledning: för att du ska få stöd i undervisningen. Inte bara för att mata dig med kunskap, utan för att bygga upp en god miljö där du kan lära dig.

Välja kurser med hjärtat

Ella berättar att om hon fick gå om gymnasiet så skulle hon inte valt så mycket med hjärnan. Istället skulle hon valt kurser som hon själv skulle vilja läsa, mer utifrån intressen.

– Det är då man presterar bäst och har som roligast, när man hittar det som är intressant, kul och eggande för en själv. Det är viktigt att man försöker hitta det roliga i studierna.

Donnergymnasiet har utöver natur-, ekonomi- och samhällsprogrammet även ett estetiskt program, vilket Ella menar är en stor tillgång för skolan.

– Det estetiska programmet lättar upp synen på vad utbildning är, genom konserter och happenings. Det är inte bara det teoretiska som värderas här, utan också kulturellt utövande. Det tror jag är hälsosamt och bra för studielusten.

Nu väntar universitetsstudier

Ella talar entusiastiskt om sin framtid. Härnäst ska hon plugga på GU och läsa ett kärnkurspaket i internationella relationer. Drömmen är att någon gång hamna på UD. Hon berättar avslutningsvis hur Donner­gymnasiet förberett henne för vidare studier.

– Rent studiemässigt har jag fått en bra förståelse för vad som krävs för universitetet. Vi har lärt oss om skrivnormer, hur man skriver en rapport eller ett arbete på rätt sätt och hur man håller ett vetenskapligt förhållningssätt när man studerar. Jag känner att jag är väl förberedd för framtiden efter mina tre år på Donner.

Läs mer om Donnergymnasiet Göteborg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Donnergymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.