Hotell- och turismprogrammet (HT)

Vill du i framtiden arbeta med service och bemötande gentemot andra människor? Då passar hotell- och turismprogrammet dig! Programmet är yrkesförberedande och kommer ge dig kunskaperna för att att kunna börja arbeta inom området direkt efter examen.

Hotell- och turismprogrammet är ett program för dig som är intresserad av att arbeta inom hotell-, konferens- och turismnäringen. Det du kommer få lära dig på hotell- och turismprogrammet är hur du på olika sätt kan bemöta olika människors behov, kultur eller traditioner för att göra deras upplevelse som turister så bra det bara går.

Se alla skolor som har hotell- och turismprogrammet här

Det här får du lära dig på hotell- och turismprogrammet

När du läser hotell- och turismprogrammet kommer du får lära dig hur olika turism- och hotellföretag arbetar, både nationellt och internationellt.  Du får till exempel lära dig vilka behov och skillnader det kan finnas på hotell i Sverige och Grekland. Du får även kunskaper om lagar kring hur hotell och turistföretag får och kan arbeta.

Inriktningar på programmet

På hotell- och turismprogrammet finns det inga direkta inriktningar. Du kommer däremot få möjligheten att fördjupa dig inom programmet genom olika kurser som turism, event, konferens, naturguidning och dryckeskunskap.

Så blir du behörig till hotell- och turismprogrammet

För att kunna söka till hotell- och turismprogrammet behöver du godkända betyg i:

• Svenska eller svenska som andraspråk
  • Matematik
  • Engelska
  • Minst fem andra ämnen

Vad kan man bli efter hotell- och turismprogrammet?

Då hotell- och turismprogrammet är ett yrkesprogram blir du förberedd för att kunna arbeta direkt efter examen inom de flesta yrkena i hotell-, konferens- och turismbranschen.

Några exempel på yrken efter avslutad examen är:

• Receptionist
  • Konferensvärd
  • Eventvärd

Från och med höstterminen 2023 kommer alla yrkesprogram att ge högskolebehörighet, det innebär att du kan studera vidare på både yrkeshögskola och universitet efter att du läst hotell- och turismprogrammet. Här kan du läsa mer om yrken som du kan vidareutbilda dig till efter programmet.

Läs mer och hitta din gymnasieskola här

Programstruktur på Hotell- och turismprogrammet (HT)

Gymnasiegemensamma ämnen 900 p

Engelska 5 100 p Gymnasiearbete 100 p