👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Så ansöker du till gymnasiet

I den här artikeln får du full koll på hur det går till när du ska ansöka till gymnasiet! Från det att du får ditt lösenord till att du blir antagen på ett gymnasieprogram.

Så här ansöker du till gymnasiet

Så ansöker du till gymnasiet

När du har bestämt dig för vilket gymnasieprogram och vilken inriktning du vill läsa samt vilken skola du vill gå på, ja då kommer nästa steg. Det är dags att göra din ansökan till gymnasiet. I den här artikeln guidar vi dig igenom hela ansökningsprocessen så att du får full koll på hur det går till!

Ditt lösenord

När du går i årskurs 9 får du ditt lösenord som du behöver för att kunna göra din gymnasieansökan. Antingen får du lösenordet skickat hem till dig med post eller av din studie- och yrkesvägledare på skolan. Detta lösenord behöver du logga in med på hemsidan för gymnasieantagningen just där du bor. Beroende på var du bor ska du ansöka via det antagningskansli som du tillhör. I de allra flesta kommuner ansöker du till gymnasiet online idag.

Preliminär ansökningsperiod december-februari

Första ansökningsperioden för att ansöka till gymnasiet öppnar någon gång mellan mitten av december och mitten av januari. Denna ansökan stänger sedan någon gång i början eller mitten av februari. Denna första ansökan är så kallad preliminär och du får därför ett preliminärt antagningsbesked under mars månad. Tänk på att denna antagning inte är slutgiltig och kan därför ändras. Man kan se detta som en provomgång.

Slutlig ansökningsperiod april-maj (omvalet)

Senare under våren är det dags för den slutliga ansökningsperioden som vanligtvis är ungefär mitten av april till mitten av maj. I denna omgång har du möjlighet att ändra din ansökan, det vill säga du kan lägga till, ta bort eller rangordna om dina tidigare val.

Denna gång baseras antagningen på dina slutbetyg som du får när du går ut årskurs 9 (betygen skickas automatiskt till det antagningskansli du tillhör).

Antagningsbesked juni-juli

Du får sedan det slutliga antagningsbeskedet i slutet av juni-mitten av juli.

Reservantagning juli-september

Under reservantagningen till gymnasiet finns möjlighet för dig att bli antagen till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till val de rangordnat högre. Om du har valt att stå kvar som reserv till en utbildning som du rangordnat högre än den du har kommit in på kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats.

Fram till skolstarten är det ditt antagningskansli som har hand om din ansökan till gymnasiet. När antagningen har avslutats kan du sedan vända dig till rektorn på den speciella gymnasieskolan, som avgör om fler elever kan tas in

Datumen skiljer sig åt beroende på var i landet du bor

Var noggrann med att kolla upp de exakta datum som gäller för ansökan där just du bor, eftersom dessa datum skiljer sig åt i olika delar av Sverige. Det kan även finnas specifika skolor som har avvikande ansökningsdatum. Det är smart att se till att söka flera olika alternativ, men sätta alternativen i en ordning du tänkt igenom noga. Som ditt första val ska du se till att sätta just den utbildningen (skola, program och vissa gånger inriktning) som är den du absolut helst vill läsa på gymnasiet.

Källor: Gyantagningen.se; Antagningskanslier.se

Annonser