Gör vår undersökning om gymnasievalet för chansen att vinna 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️

Vad för människor på Young Business Creatives? - Forum

2009-10-26 19:21   Mini
Hej! Jag är lite sugen på att börja på ybc, och jag tänkte isf satsa på specialutformade sp-ekonomi linjen. Min fråga blir vilken sorts människor som går där, eftersom människorna jag umgås med där är något jag vill trivas med. Är det superambitiösa, är det "vanliga", är det "töntar", är det "fjortisar"...osv? sen undrar jag rent allmänt om det är en bra skola? är lokalerna fräsha, är lärarna bra.. ?

RE: Vad för människor på Young Business Creatives?
2009-10-27 10:07   Hans Renman
post Hej Mini! Kul att du är sugen på YBC! Det är ingen "speciell sorts" människor som går på YBC i allmänhet eller Business Creative-programmet i synnerhet. Tvärtom, så är det en skön blandning av folk från hela stan, ca 50/50 killar och tjejer, osv. Däremot kan man nog säga att det som kännetecknar de flesta som går på YBC är att de alla har sökt sig till en skola som sticker ut och är lite annorlunda, där man får ta massor av egna initiativ - men också mycket ansvar. Vi jobbar stenhårt med att få igång eleverna, och inte vara en passiv skola. Vi jobbar också mycket digitalt, bl a med våra MacBooks, med foto, film, musik, web, osv. Allt för att vardagen ska bli mer varierad, mer individuell och mer levande. Samtidigt är det hela tiden fokus på att lära sig saker, såklart! Det är ju studieförberedande här! Stämningen på YBC är omvittnat bra! Det finns inga elever i hela Nacka kommun (varken friskolor eller kommunala) som trivs så bra som våra. Vi pratar mycket om YBC-Spririt, som är en annan attityd till skolgång, mer som att vara på en arbetsplats, vuxnare och varmare. Vi känner inte till saker som mobbning, stölder, skadegörelse, klotter, bråk, osv. En del säger "som en stor familj". Andra säger "det är najs". :) Kom hit på besök så får du bilda dig en egen uppfattning! Hör bara av dig så grejar vi ett besök när det passar dig. Vi finns givetvis med på Gymnasiemässan och vi har Öppet Hus den 20 januari kl 17-20. MVH Hans Renman Rektor YBC Nacka kommun Mob: 070-431 77 83 Mail: hans.renman@nacka.se Web: www.ybc-nacka.se Twitter: twitter.com/hansrenman Blog: youngbusinesscreatives.wordpress.com

Young Business Creatives
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information