Moderna språk och inriktningar - Forum

2010-11-09 21:58   Magda

Jag går i 9an och är mycket intresserad av ybcs ib-program, men jag har några frågor: Finns det möjlighet att läsa franska i IB2 och IB3? Och jag är också förvirrad av att vissa säger att ib kan ha natur-, sam- eller estet-inriktning, vad menar de då? Vilka estetiska ämnen har ni? Hur många sökande gick det på antal platser förra året på IB? Och om man läser t.ex. två NO-ämnen, försvinner det estetiska ämnet då?
Tack på förhand!


RE: Moderna språk och inriktningar
2010-11-25 19:45   Amanda

Hej!
Självklart finns möjligheten att läsa franska i IB2 och IB3, trots att det inte är så vanligt. Du läser helt enkelt svenska kursen som ett extraämne. Du får inte betyg på samma sätt som IB-betygen, men jag tror att det finns en möjlighet att få meritpoäng.
Att IB kan ha olika inriktningar beror ju på att du läser de ämnen du vill läsa i IB2 och IB3. IB1 är egentligen ett pre-IB år när du läser lite av allting (dock ingen estetisk verksamhet, då läser du mediakommunikation istället, där man gör olika kreativa saker med datorn). I IB2 och IB3 kan du ju välja från sex olika grupper och då kan du även välja hur mycket du vill ha av ett ämne (Higher level och Standard level) och på så sätt kan du modifiera din utbildning till att bli det du vill att den ska vara. Det estetiska ämne som skolan har är enbart Visual Arts. Ska jag vara helt ärlig tror jag att det estetiska ämnet försvinner om du väljer två No-ämnen, ja. Dock så är det så att jag har hört att vissa tar NO-ämnen som extra curriculars, d.v.s. extraämnen då de t.ex. vill bli läkare så det kan du säker ordna med skolan om du verkligen vill ha två NO-ämnen.
Kom gärna förbi och prata emd oss på gymnasiemässan om du har möjlighet då det finns lärare som kan förklara möjligheten att ha flera ämnen och så vidare :)

/Amanda, IB-etta.


Young Business Creatives
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information