Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

BO - Forum

2015-03-31 19:06   Boende i Brasilien

Hejsan! Mitt namn ar Susanne Cassol och ar bosatt i Brasilien. Nasta ar sa ska vi flytta hem till Sverige pa minst ett ar.Av mina 3 barn sa kommer 3 att vara i gymnasiealder,17 och 19 ar gamla. De forstar svenska,jag pratar bara svenska med dem,men har lite svart att formulera sig ratt.Skriften ar ocksa lite svar ibland. Nu undrar jag vad som kravs for att kunna studera pa eran skola? Finns det nagon stodhjalp med svenskan? De ar svenska medborgare. MVH, Susanne


RE: BO
2015-04-08 11:40   Linn Karlsson, biträdande rektor

Hej Susanne! Vad kul att du är intresserad av oss och vad spännande att byta från Brasilien till Sverige för dina barn! För att gå ett svenskt gymnasium så måste dina barn ha behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, vilket i sin tur betyder att deras betyg från grundskolan och sin nuvarande skolgång måste översättas till svenska som ett första steg. Sedan måste dina barn även ha godkänt i grundskoleämnet svenska, detta är för att få behörighet till svenskt gymnasium. Information om hur du gör detta kan du få via www.gymnasieantagningen.se - där finns både telefonnr och mailadress där du kan nå dem. När allt detta är klart så kan dina barn ansöka om en plats på vår skola och då kan vi också se över det stödet som vi kan erbjuda för deras utveckling i svenska. Lycka till! Med vänlig hälsning, Linn Karlsson, biträdande rektor Sjölins gymnasium Södermalm


Sjölins Gymnasium Södermalm
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information