Beslutsångest - Forum

2018-07-31 14:15   DH

Hej! Jag har sökt till stylist, frisör, häst och djurpark. Jag kom in på alla. Jag valde då frisör på plusgymnasiet men börjar ångra mitt val nu efteråt. De två som jag helst vill gå är häst eller frisör. Ifall jag fortsätter på plusgymnasiet (frisör) så får jag en MacBook ifall jag går ut med allt godkännt, om jag går på realgymnasiet (häst) så får jag rida en gång i veckan (plus busskort) och min stora passion i livet är hästar... Jag har hälsat på realgymnasiet men kände då att de andra eleverna är inte alls min typ av vänner. Om jag går frisör så är det ganska självklart att jag blir frisör men om jag går häst vet jag inte vad jag ska jobba med efteråt. Jag vill ju inte bli ridlärare, hovslagare osv.
Jag vill inte heller klippa hår i resten av mitt liv. Jag är kluven och vet inte vilket som är bäst. Tacksam för svar!


RE: Beslutsångest
2018-08-01 12:14   Petra Öster

Hej,

Jag förstår att det är jättesvårt att välja! Men det viktigaste är ändå att du får en gymnasieutbildning oavsett vilken inriktning. Kom ihåg att det bara handlar om tre år och det finns ingenting som säger att du måste jobba med det du har studerat i gymnasiet. Därför kan du lugnt välja det som känns bäst och intressantast just nu och som du tror kommer göra att gymnasietiden blir bra för dig. Vill du öka dina möjligheter att studera vidare efter gymnasiet är det bra om du väljer till grundläggande högskolebehörighet till ditt yrkesprogram. Du kan även välja till andra kurser som utökar din särskilda behörighet. Du kan använda din gymnasietid till att testa olika saker, ha praktik, sommarjobba och fundera på framtiden. Och kommer du på att du vill göra något nytt är det bara att kolla upp vad som krävs och skaffa dig det. Man kan till exempel studera på komvux om det är någon behörighet som man saknar. Du kan alltid gå till studie-och yrkesvägledaren i din skola om du vill ha någon att diskutera med kring framtiden. 

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information