studera utomlands - Forum

2018-04-07 19:34   aldijana

Hej!
Jag är en 15 åring som ska börja gymnasiet nu i hösten. Jag har valt humanistiska programet på grund av att jag älskar att lära mig nya språk och olika kulturer. Jag har viljat alltid att studera utomlands men jag är osekär om några saker, kan jag göra det i gymnasiet?om ja kommer det påvärka min betyg eller kommer jag ligga bak i der dom studerar i sverige? samtidigt rekomenterar du/ni att studera ett helt år eller korta perioder nu i den åldern jag är i ? Hoppas du hör av dig!:)

mvh
En 15årig tjej


RE: studera utomlands
2018-04-10 09:59   Petra Öster

Hej, 

Det finns många olika sätt att plugga utomlands under gymnasiet. Du kan läsa mer om det här och fundera på vad som känns rätt för dig: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/. Du kan också fråga skolan som du ska börja i om de har några egna utbytesprojekt eller liknande. Det behöver inte påverka dina studier så att du hamnar efter men det beror helt på vad du väljer för sätt att studera utomlands. Du måste kolla det med skolorna som du vill gå i eller med organisationen som du vill använda för att plugga utomlands.

Lycka till! /Petra,SYV


RE: studera utomlands
2018-04-12 19:36   Ald
hej!
Jag är glad att du hörde av dig , tack så mycket för din hjälp det betyder mycket för mig och jag kommer fördjupa mig i de ! Tack igen och ha en fortsatt bra dag !
Mvh
Aldijana

RE: RE: studera utomlands
2018-04-13 08:45   Petra Öster


RE: studera utomlands
2018-04-17 13:11   ESL - Språkutbildning Utomlands

Hej Aldijana.
Vad kul att du är intresserad av språk och utlandsstudier. För just språk kan du redan under gymnasiet läsa en vecka eller så utomlands under höst och påsklov och sedan under sommaren kan du läsa ännu längre.

För längre studier utomlands under din gymnasietid så är det hela utlandsterminer du behöver. Dessa kan du inte tillgodoräkna dig i Sverige utan du hamnar lite bakom då tidsmässigt men erfarenheten du får av dessa är ovärderlig.

Vill du läsa en lite kortare språkkurs är det bara att du hör av dig till oss på ESL. www.esl.se

Vänliga hälsningar,

Jakob


ESL – Språkutbildning Utomlands
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information