Byta skola men inte program - Forum

2017-08-20 22:26   Hmm

Jag började på mitt förstahandsval nu för några dagar sedan. Känner dock att varken klassen eller skolan känns helt rätt och skulle därför vilja byta skola till mitt andrahandsval (där jag bl. a. känner lite fler) men gå kvar på naturlinjen. Skulle detta skapa några problem och är första steget isåfall att kontakta skolan som jag vill byta till?


RE: Byta skola men inte program
2017-08-21 18:20   Aranja Abdullah

Hej, 

Det stämmer som du har skrivit att det första steget är att komma i kontakt med den nya skolan! Det kan du göra med hjälp av din studie- och yrkesvägledare, då kan ni få reda på om det finns lediga platser på Naturvetenskapsprogrammet på skolan du är intresserad av. Det kan bli svårt att få bytet att gå igenom om klassen är full och de inte kan ta emot fler elever, dock om det finns lediga platser och skolan kan ta emot dig borde det inte vara några större problem!

Ju tidigare man byter, desto lättare är det att komma igång med den nya klassen, och för att du började på programmet för ett par dagar sedan har du nog inte hunnit missa så mycket att det blir svårt för dig att ta igen det. För att vara säker kan du även prata med studie- och yrkesvägledaren på den nya skolan för att försöka få en idé om hur den nya klassen ligger till och hur det ser ut för dig. Här kan du läsa mer om att byta skola: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302. 

Lycka till! /Aranja, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information