Byta linje - Forum

2018-11-20 10:49   Kompis

Hej, jag går just nu första året på naturvetenskap men mitt största hinder är matten som jag precis klarar mig igenom. Jag känner också att jag försökt inbilla mig att natur är den linjen ja ska gå bara för jag tyckte om natur ämnena i grundskolans samt att jag ville ha en bred linje, alltså att jag inte gick efter mitt intresse. Jag har funderat på det ett tag och nu känner jag att jag inte klarar av att gå på natur längre, min skolmotivation har gått från 10 till 2. Jag är väldigt intresserad av kommunikation, service, affärer och handel och därefter känt att handel och administration är linjen jag ska gå på. (Vet även om att det finns platser lediga på den linjen). Är det möjligt för mig att byta från natur till handel? Och kan jag i så fall läsa det jag missat av kursens inriktningar vid sidan om?


RE: Byta linje
2018-11-21 11:06   Petra Öster

Hej,

Det finns möjlighet att byta skola när som helst under studietiden men det går inte att svara på om det kommer att gå och hur det isåfall skulle se ut i just ditt fall. Här kan du läsa mer generellt om hur det går till att byta program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302. Men för att veta hur möjligheterna ser ut för dig behöver du kontakta din studie-och yrkesvägledare i din skola.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information