Byta gymnasieskola men gå kvar samma program? - Forum

2017-07-05 23:01   Marus

Hej! De är så att jag har gått klart första året på min skola och vill kanske byta till en annan kommunal skola i min stad. Skolan har plats ( frågar dem via mail ) Men går det att byta så jag börjar där direkt efter sommaren ? Så jag inte behöver gå till min gamla skola igen och hämta papper och grejer? Kanske låter dumt men känns pinsamt att gå tillbaka när man ska lämna /: snälla hjälp mig och ge tips hur jag ska göra. Hade varit bra att börja där direkt efter sommaren i åk 2. Skolan är närmre mig och känner fler där än nuvarande.


RE: Byta gymnasieskola men gå kvar samma program?
2017-07-06 10:12   Aranja Abdullah

Hej, 

Vad bra att du har tagit kontakt med skolan redan och nu vet att de har plats för dig på programmet! Det är inte alls dumt att du inte vill åka in till skolan! Du och dina föräldrar kan kontakta din rektorn på telefon eller mail för att meddela skolan att du vill skriva ut dig. Om rektorn vill att ni ska komma in för att göra det, kan du fråga om dina föräldrar ev. kan skriva ut dig istället, annars kan du fråga om du kan komma in på en viss tid, när det t.ex. inte är så många elever på skolan. Det är rektorn/studie- och yrkesvägledaren som kommer att skicka dina papper till den nya skolan om du byter. Det är bra att du är säker att du kan börja den nya skolan innan du lämnar din nuvarande skola. Om ni kan se till att du blir inskriven på programmet och din nuvarande skola är medveten om detta och att ni har rett ut allting vad gäller bytet ska du kunna börja direkt efter sommaren. 

Egentligen är det även bra att du pratar med studie- och yrkesvägledaren på din nuvarande skola för att se vad du eventuellt behöver ta igen om du byter, men för att du vill läsa på samma program kan det vara lite enklare. Då kan du istället prata med studie- och yrkesvägledaren på den nya skolan som kan hjälpa dig se över vad du har läst och om du har missat något, hur du ska kunna ta igen det på bästa sätt. Här kan du läsa mer om att byta skola/program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302. 

Lycka till! /Aranja, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information