Kan man bli veterinär efter Naturbruksprogrammet?

24 dec 2022
Hej! Jag intresserad av att gå naturbruk på gymnasiet men vill senare i livet arbeta som veterinär. Hur kan jag gå tillväga efter gymnasiet för att få behörighet till veterinärprogrammet?

28 dec 2022

Hej!

Du blir inte behörig att söka till en veterinärutbildning efter gymnasiet genom att gå Naturbruksprogrammet. Du måste se till att du går Naturbruksprogrammet med en inriktning där du har möjlighet att välja till naturvetenskapliga kurser som gör att du får behörighet att söka till veterinär efter gymnasiet.

Så du kan gå Naturbruksprogrammet och läsa in de kurser som behövs för att bli veterinär, men du måste då kolla upp detta redan när du väljer till gymnasiet för att se till att det går att läsa till naturvetenskapliga kurser på den utbildning/skola du vill gå på.

Lycka till med gymnasievalet!/ Petra,SYV