Vill bli jurist

28 sep 2021
kan jag bli advokat om jag går sam sam eller måste jag gå ekonomi juridik?

21 okt 2021

Hej!

Spännande att du vill bli jurist! Du behöver inte gå Ekonomiprogrammet för att bli behörig att söka vidare. Det kan variera lite mellan lärosäten men vanligast för att bli behörig för Juristprogrammet krävs grundläggande behörighet + Historia 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Om du läser Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Samhällsvetenskap ingår alla dessa kurser i programmet, vilket innebär att du blir behörig att söka Juristprogrammet. Skulle du vara osäker kan du kontakta sin studie- och yrkesvägledare och se exakt vilka kurser som ingår och om du skulle behöva lägga till något för att få den behörighet du önskar.

Lycka till! / Hannah, SYV