Vad kan jag bli efter Samhällsvetenskapsprogrammet?

30 jun 2020
Jag ska nu under hösten börja mitt andra år på Samhällsvetenskapsprogrammet. Efter gymnasiet vill jag utbilda mig till antingen Jurist eller Fastighetsmäklare, har dock ingen aning om jag är behörig eller tvingas plugga upp vissa ämnen som man inte läser inom Samhällsvetenskapsprogrammet.
Behöver rådgivning:)

Svar inom kort uppskattas,
Med vänliga hälsningar

30 jun 2020

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.

För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så det är dessa kurser du bör läsa i gymnasiet.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet,Teknikprogrammet eller Ekonomiprogram med inriktning Ekonomi. Men om du väljer till matte 3 på juridikinriktningen så får du behörigheten från den inriktningen också. Du kan även få behörighet genom att lägga till matte 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet.