👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Är sam-sam och sam-beteende samma sak?

21 mar 2019
Hej hej mitt namn är Solin jag går i samhällsvetenskapprogrammet så jag sedan kan läsa vidare saker som har med den linjen och göra. Jag och min kompis är dem ända som valt sam sam. Men när man söker till jensen så kan man välja antingen sam sam eller sam beteende och vi valde samsam. Men ändå så räknas vi som om vi går i sam beteende. och vi läser samma saker som de gör. Våran rektor säger att de inte är någon skillnad på dem så vi läser samma saker som sam beteende, men vi tycker inte de låter rätt de måste vara skillnad. Vi är rädda att när vi börjar åk 2 i gymnaiset så kommer vi läsa ämnena som man läser i beteende för att ingen säger eller patar med oss om sam sam fastän dem har sam sam som val som man kan välja i skolan. Skulle vara jätte snällt om du kunde ge mig ett svar på min fråga så ja kan ta upp de med min rektor som säger att sam sam och sam beteende är samma och man läser samma ämnen.

22 mar 2019

Hej Solin,

De olika inriktningarna som man kan ha på ett gymnasieprogram handlar bara om några få kurser som skiljer dem åt. De flesta kurser på Samhällsprogrammet är alltså samma oavsett vilken inriktning man har valt. Längst ner på den här sidan kan du se exakt vilka kurser som skiljer de två inriktningarna åt: https://www.gymnasium.se/sok/samhallsvetenskapsprogrammet. Din skola har kanske varit lite otydliga i att förklara detta så fråga gärna igen så att ni inte behöver oroa er.