Kan jag bli psykolog efter Bygg- och anläggningsprogrammet?

15 okt 2018
Hej Jag vill plugga till psykolog och är osäker på vilken linje och vad jag behöver ha pluggat för att komma in på högskolan efter gymnasiet. Vill gärna gå bygg programmet men vet inte om det fungerar med det jag vill plugga till senare. Kan jag gå bygg och få den behörigheten jag behöver för att plugga vidare eller måste jag välja en annan linje?

16 okt 2018

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Dessutom kan du få det genom Estetiska och Humanistiska programmet om du lägger till matte 2.

Om du väljer Bygg- och anläggningsprogrammet så är det fler kurser som du behöver lägga till. För att få den grundläggande behörigheten så behöver du lägga till svenska 2, svenska 3 och engelska 6. Sedan behöver du lägga till Matte 2 och Samhällskunskap 1a2. Det är fler kurser än vad som ryms i det individuella valet och det betyder att du då måste ansöka om att få läsa kurserna som utökade kurser (vilket innebär att du måste plugga mer än heltid). Om du vill gå Bygg- och anläggningsprogrammet men ändå få behörigheten så behöver du kolla med skolan du vill gå om det är möjligt för dig att lägga till alla kurser du behöver. Du kan även såklart välja att gå kurserna efter gymnasiet på Komvux.